Abstract
Kaedah pengajaran dan pembelajaran (P&P) berasaskan formula telah lama diterapkan dalam pelbagai subjek. Kaedah formula dilihat sesuai untuk diterapkan dalam P&P bahasa Arab. Khususnya bagi topik jenis ayat iaitu ayat kata kerjaan dan ayat kata namaan, serta nombor dan bilangan, penerapan kaedah P&P yang berasaskan formula amat sesuai diterapkan. Hal ini kerana topik-topik ini memerlukan kaedah yang lebih kreatif untuk memudahkan pemahaman pelajar dengan cara yang lebih berkesan. Oleh kerana gaya pembelajaran setiap pelajar adalah berbeza-beza, maka kaedah P&P berasaskan formula dapat membantu pelajar yang cenderung ke arah gaya pembelajaran secara visual. Topik ayat kata kerjaan dan ayat kata namaan serta nombor dan bilangan terkandung di dalam silibus subjek TAC501 Bahasa Arab Permulaan (Tahap III). Subjek ini ditawarkan kepada pelajar ijazah sarjana muda di fakulti-fakulti tertentu sebagai subjek bahasa ketiga di kampus-kampus Universiti Teknologi MARA. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti keberkesanan pengajaran topik jenis ayat iaitu ayat kata kerjaan dan ayat kata namaan serta nombor dan bilangan bahasa Arab berasaskan formula. Kaedah tinjauan digunakan dalam kajian ini. Borang soal selidik menggunakan google form merupakan instrumen kajian ini bagi mengumpul data kajian. Data dianalisis secara deskriptif berdasarkan peratusan. Hasil maklum balas daripada pelajar menunjukkan bahawa pengajaran berasaskan formula bagi topik ayat kata kerjaan dan ayat kata namaan serta nombor dan bilangan bahasa Arab adalah berkesan untuk diaplikasi.
Metadata
| Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) | 
|---|---|
| Creators: | Creators Email / ID Num. Almuddin, Syahirah UNSPECIFIED Almuddin, Azhani UNSPECIFIED | 
| Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education P Language and Literature > P Philology. Linguistics > Language and education | 
| Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan > Kuala Pilah Campus | 
| Journal or Publication Title: | The International Competition on Sustainable Education 2025 E-Proceeding | 
| Event Title: | The Fourth International Competition on Sustainable Education 2025 | 
| Event Dates: | 20th August 2025 | 
| Page Range: | pp. 210-216 | 
| Keywords: | Formula, pengajaran, pembelajaran, bahasa Arab | 
| Date: | September 2025 | 
| URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/125274 | 
 
				
![[thumbnail of 125274.pdf]](https://ir.uitm.edu.my/style/images/fileicons/text.png)
 
		