Kajian memahami tingkahlaku pengguna dalam meningkatkan kemajuan ekonomi usahawan

Mohd Abd Majid, Hayati Adilin and Hussin, Ruhaya and Ahmad Sharoni, Siti Khuzaimah (2022) Kajian memahami tingkahlaku pengguna dalam meningkatkan kemajuan ekonomi usahawan. Bulletin. Universiti Teknologi MARA, Terengganu.

Abstract

Dalam sesebuah industri perniagaan, setiap usahawan pasti mempunyai cara tersendiri dalam meningkatkan lagi keuntungan dan kejayaan syarikat mereka. Pelbagai kajian telah dijalankan dalam memahami konsep dan tingkahlaku pengguna. Ini kerana pengguna merupakan aset utama yang akan membeli dan menyokong perniagaan mereka. Ia sangat berkait rapat dengan faktor-faktor yang mempengaruhi pembelian dari pengguna yang akan membeli produk yang diminati seterusnya mengulang pembelian yang akan meningkatkan keuntungan para usahawan. Namun ada juga pengguna yang sudah tidak lagi menyokong sesebuah perniagaan dan ada juga yang memberikan komen negatif yang dapat memberi impak buruk kepada perniagaan tersebut. Sikap pengguna sangat subjektif dan sukar difahami. Justeru, kajian tingkahlaku harus diteliti dan dipelajari bagi meningkatkan kefahaman usahawan terhadap pengguna yang menjadi asas kepada kelestarian ekonomi yang lebih baik.

Metadata

Item Type: Monograph (Bulletin)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Mohd Abd Majid, Hayati Adilin
hayati2959@uitm.edu.my
Hussin, Ruhaya
UNSPECIFIED
Ahmad Sharoni, Siti Khuzaimah
UNSPECIFIED
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Chief Editor
Nik Jaafar, Nik Fazlin Hiryati
nikfa738@uitm.edu.my
Subjects: H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Terengganu > Dungun Campus > Malaysia Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED), UiTM Terengganu
Journal or Publication Title: Info Usahawan
ISSN: 1823-6421
Keywords: Industri perniagaan, Keuntungan dan kejayaan syarikat
Date: 2022
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/121390
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 121390.pdf] Text
121390.pdf

Download (4MB)

ID Number

121390

Indexing

Statistic

Statistic details