Strategi perniagaan Abdul Rahman bin Auf, ikon usahawan Islam

Shaari, Nurulhasni (2022) Strategi perniagaan Abdul Rahman bin Auf, ikon usahawan Islam. Bulletin. Universiti Teknologi MARA, Terengganu.

Abstract

Abdul Rahman bin Auf adalah salah seorang sahabat Nabi Muhammad SAW. Beliau merupakan ahli perniagaan yang berjaya dan tokoh jutawan Islam yang terkenal dengan sifat dermawan dan zuhud. Beliau memulakan bisnes secara kecil-kecilan, namun berkat usaha dan keyakinan yang tinggi pada yang Maha Memberi rezeki, perniagaan yang diusahakan menjadi semakin berkembang dan mampu menjana kekayaan luar biasa. Abdul Rahman bin Auf, nama yang tidak asing dalam kalangan saudagar Islam telah membelanjakan harta kekayaan yang dimiliki ke jalan Allah demi menegakkan agama Islam di mata dunia. Kisah beliau seharusnya dijadikan sumber inspirasi usahawan di masa kini untuk lebih berusaha dan berdaya saing untuk memantapkan ekonomi Islam. Artikel ini akan mengupas secara umum strategi perniagaan Abdul Rahman bin Auf sebagai sumber rujukan kepada para usahawan yang baharu menceburi bidang perniagaan yang penuh cabaran. Usahawan perlu mengetahui langkah-langkah dan strategi yang mampu mengembangkan perniagaan untuk terus bertahan dan kekal relevan dengan Industri 4.0.

Metadata

Item Type: Monograph (Bulletin)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Shaari, Nurulhasni
nurul015@uitm.edu.my
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Chief Editor
Nik Jaafar, Nik Fazlin Hiryati
nikfa738@uitm.edu.my
Subjects: H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Terengganu > Dungun Campus > Malaysia Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED), UiTM Terengganu
Journal or Publication Title: Info Usahawan
ISSN: 1823-6421
Keywords: Abdul Rahman bin Auf, Ahli perniagaan yang berjaya, Tokoh jutawan Islam
Date: 2022
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/121108
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 121108.pdf] Text
121108.pdf

Download (667kB)

ID Number

121108

Indexing

Statistic

Statistic details