Shopee: e-dagang menawarkan peluang keusahawanan kepada rakyat Malaysia

Chong, Poh Ling (2022) Shopee: e-dagang menawarkan peluang keusahawanan kepada rakyat Malaysia. Bulletin. Universiti Teknologi MARA, Terengganu.

Abstract

E-dagang menyediakan mata pencarian dan peluang baru dalam menghadapi masalah ekonomi yang semakin meningkat, menurut tinjauan baru-baru ini oleh platform e-dagang Shopee, yang merangkumi 11.850 penjual dari Malaysia. Menurut pengarah urusan wilayah Shopee Ian Ho, 5,406 dari jumlah penjual adalah usahawan baru yang menggunakan e-dagang untuk menjalankan perusahaan mereka sepenuhnya dalam talian. Anehnya, wanita mewakili sekitar 72 peratus perniagaan baru yang ditubuhkan oleh e-dagang. Mereka kebanyakannya menjual barang kesihatan dan kecantikan, serta pakaian dan aksesori fesyen wanita, dan memperoleh purata RM3,950 setiap bulan. Sebelum Shopee 11.11 Big Sale, Ho mendedahkan penemuan penting ini dari tinjauan Shopee mengenai bagaimana e-dagang mewujudkan peluang baru untuk rakyat Malaysia melalui YouTube.

Metadata

Item Type: Monograph (Bulletin)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Chong, Poh Ling
chongpohling@uitm.edu.my
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Chief Editor
Nik Jaafar, Nik Fazlin Hiryati
nikfa738@uitm.edu.my
Subjects: H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Terengganu > Dungun Campus > Malaysia Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED), UiTM Terengganu
Journal or Publication Title: Info Usahawan
ISSN: 1823-6421
Keywords: e-dagang Shopee, wilayah Shopee Ian Ho
Date: 2022
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/121041
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 121041.pdf] Text
121041.pdf

Download (614kB)

ID Number

121041

Indexing

Statistic

Statistic details