Abstract
Mengikut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, etika diertikan sebagai prinsip moral atau nilai-nilai akhlak yang menjadi pegangan seseorang individu atau sesuatu kumpulan. Etika di dalam konteks pemiagaan pula boleh membawa erti nilai akhlak, peraturan atau moral yang membatasi gelagat atau tindakan manusia dalam menjalankan urusniaga. Pelbagai isu etika wujud di dalam dunia pemiagaan termasuk isu rasuah, penipuan, persaingan yang tidak sihat serta penindasan samada kepada pekeija atau pelanggan syarikat. Sekiranya pemiagaan hanya mempunyai objektif untuk mengaut keuntungan, ini boleh menjurus kepada penerimaan konsep ‘matlamat menghalalkan cara’. Ini bertentangan dengan prinsip etika pemiagaan menurut pandangan Islam dimana niat yang baik tidak boleh menghalalkan tindakan yang haram. Rafik Isa Beekun (1997) di dalam bukunya yang bertajuk Islamic Business Ethics menyenaraikan lima prinsip umum etika menurut pandangan Islam. Lima prinsip ini adalah kesatuan, tanggungjawab, kebebasan, keseimbangan dan ehsan.
Metadata
| Item Type: | Monograph (Bulletin) |
|---|---|
| Creators: | Creators Email / ID Num. Mohamed, Nor Hayati Samba yatisamba@uitm.edu.my Kosnin, Ruzanifah ruzanifah@umk.edu.my |
| Subjects: | H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty > Malaysia |
| Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Terengganu > Dungun Campus > Malaysia Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED), UiTM Terengganu |
| Journal or Publication Title: | Info Usahawan |
| ISSN: | 1823-6421 |
| Keywords: | Etika, Prinsip moral, Peraturan |
| Date: | 2021 |
| URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/120612 |
