Teknik pemasaran menggunakan crowdsourcing

Saad, Zuria Akmal and Solat, Naliza and Sarmin, Siti Noorbaini (2021) Teknik pemasaran menggunakan crowdsourcing. Bulletin. Universiti Teknologi MARA, Terengganu.

Abstract

Crowdsourcing boleh diklasifikasikan sebagai pandangan, idea atau sumber yang disumbangkan oleh orang ramai terhadap sesuatu perkara seperti produk atau perkhidmatan. Ianya adalah salah satu cara organisasi/perniagaan menggunakan idea selain dari sumber dalaman iaitu melalui orang ramai (www.braineet.com). Terma lain untuk crowdsourcing ialah aktiviti atas talian yang dianjurkan oleh sesebuah organisasi kepada golongan yang pelbagai dan berpengetahuan secara fleksibel. Apa yang menariknya, crowdsourcing ini telah memberi peluang kepada pengguna terlibat dalam inovasi. Jika dahulu, organisasi/ perniagaan akan menginovasikan produk dan perkhidmatan untuk pengguna namun kini, ianya menjadi kolaborasi diantara pengguna dan firma untuk penciptaan sesuatu produk dan perkhidmatan yang lebih memenuhi kehendak pengguna (Darius, Risto, Mika & Matti, 2018).

Metadata

Item Type: Monograph (Bulletin)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Saad, Zuria Akmal
UNSPECIFIED
Solat, Naliza
UNSPECIFIED
Sarmin, Siti Noorbaini
UNSPECIFIED
Subjects: H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Terengganu > Dungun Campus > Malaysia Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED), UiTM Terengganu
Journal or Publication Title: Info Usahawan
ISSN: 1823-6421
Keywords: Crowdsourcing, Aktiviti atas talian
Date: 2021
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/120460
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 120460.pdf] Text
120460.pdf

Download (652kB)

ID Number

120460

Indexing

Statistic

Statistic details