Abstract
Crowdsourcing boleh diklasifikasikan sebagai pandangan, idea atau sumber yang disumbangkan oleh orang ramai terhadap sesuatu perkara seperti produk atau perkhidmatan. Ianya adalah salah satu cara organisasi/perniagaan menggunakan idea selain dari sumber dalaman iaitu melalui orang ramai (www.braineet.com). Terma lain untuk crowdsourcing ialah aktiviti atas talian yang dianjurkan oleh sesebuah organisasi kepada golongan yang pelbagai dan berpengetahuan secara fleksibel. Apa yang menariknya, crowdsourcing ini telah memberi peluang kepada pengguna terlibat dalam inovasi. Jika dahulu, organisasi/ perniagaan akan menginovasikan produk dan perkhidmatan untuk pengguna namun kini, ianya menjadi kolaborasi diantara pengguna dan firma untuk penciptaan sesuatu produk dan perkhidmatan yang lebih memenuhi kehendak pengguna (Darius, Risto, Mika & Matti, 2018).
Metadata
| Item Type: | Monograph (Bulletin) |
|---|---|
| Creators: | Creators Email / ID Num. Saad, Zuria Akmal UNSPECIFIED Solat, Naliza UNSPECIFIED Sarmin, Siti Noorbaini UNSPECIFIED |
| Subjects: | H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty > Malaysia |
| Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Terengganu > Dungun Campus > Malaysia Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED), UiTM Terengganu |
| Journal or Publication Title: | Info Usahawan |
| ISSN: | 1823-6421 |
| Keywords: | Crowdsourcing, Aktiviti atas talian |
| Date: | 2021 |
| URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/120460 |
