Kedai maya bersama Shopee

Wan Nawawi, Wan Nazriah (2018) Kedai maya bersama Shopee. Bulletin. Universiti Teknologi MARA, Terengganu. (Unpublished)

Abstract

Kajian mengenai perkembangan perniagaan dalam talian telah dijalankan oleh SME Corporation Malaysia (SME Corp) sejak 2005 dan mendapati peningkatan peniagaan tersebut begitu pesat. Peratusan meningkat sehingga 85.4 peratus, peniaga memasarkan perniagaan mereka sama ada produk atau servis melalui dalam talian seperti Facebook dan Twitter. Sementara itu, 11.8 peratus daripadanya menyediakan kemudahan sistem pembayaran elektronik (e-Payment). Peningkatan atau perkembangan perniagaan online sebenarnya secara tidak langsung menunjukkan kepercayaan orang ramai terhadap peniaga serta jaminan barangan yang dibeli itu sampai kepada pembeli. Tindakan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) yang mewajibkan pendaftaran perniagaan dalam talian merancakkan lagi urusan jual beli menggunakan e-payment. Setakat 10 Julai 2017, sebanyak 53,285 perniagaan dalam talian telah pun berdaftar. Perkembangan ini diteruskan lagi dengan kewujudan aplikasi dalam telefon bimbit seperti Shopee bagi memudahkan urusan perniagaan secara maya.

Metadata

Item Type: Monograph (Bulletin)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Wan Nawawi, Wan Nazriah
wanna035@uitm.edu.my
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Editor
Ahmad, Noorazlina
infousahawaneditor@tganu.uitm.edu.my
Subjects: H Social Sciences > HB Economic Theory. Demography > Entrepreneurship. Risk and uncertainty > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Terengganu > Dungun Campus > Malaysia Academy of SME and Entrepreneurship Development (MASMED), UiTM Terengganu
Journal or Publication Title: Info Usahawan
ISSN: 1823-6421
Keywords: Perniagaan dalam talian, SME Corporation Malaysia (SME Corp)
Date: 2018
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/119602
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 119602.pdf] Text
119602.pdf

Download (283kB)

ID Number

119602

Indexing

Statistic

Statistic details