Abstract
Integrasi teknologi dalam bilik darjah memainkan peranan penting dalam menyediakan pelajar untuk kejayaan dalam dunia moden. Pengintegrasian ini boleh meningkatkan penglibatan, memupuk pembelajaran peribadi, meningkatkan kerjasama, dan membangunkan kemahiran kritikal yang diperlukan untuk kejayaan masa depan. Dengan menggunakan teknologi, guru boleh mewujudkan persekitaran pembelajaran yang dinamik, interaktif, dan berkesan yang lebih memenuhi keperluan semua pelajar. Program COMEL mengintegrasikan “Pemikiran Pengiraan dengan Pengajaran Bahasa Inggeris Merentas Disiplin STEM" (Computational Thinking with English instruction across STEM disciplines), bertujuan untuk meningkatkan penguasaan bahasa dan memupuk minat elemen STEM dalam kalangan pelajar sekolah rendah di Perlis. Dengan menggunakan metodologi TRIZ, program ini menggunakan empat prinsip utama: Dynamism, Segmentation, Multi-function, dan Nested doll. Inisiatif ini bertujuan untuk menggalakkan pembelajaran interaktif dan menggunakan ICT untuk pendidikan yang berkesan. Pelaksanaan di empat sekolah akan membolehkan untuk menilai keberkesanannya melalui pemerhatian berstruktur. Penyelidikan ini mendapat sokongan daripada Faizuddin Centre of Educational Excellence.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Jumin, Mohd Al Faiz UNSPECIFIED Kamaruddin, Sharir Aizat UNSPECIFIED Mohd Fauzi, Shukor Sanim UNSPECIFIED Mat Nazir, Eliy Nazira UNSPECIFIED Fauzi, Nur Fatihah UNSPECIFIED Annuar, Nursyamillah UNSPECIFIED Ahmad Baharin, Ahmad Hanif UNSPECIFIED Zaman, Halimah Badioze UNSPECIFIED Hussin, Kamarudin UNSPECIFIED |
Subjects: | P Language and Literature > P Philology. Linguistics > Language and education |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan |
Journal or Publication Title: | Epitome of Nature (EON) |
ISSN: | 2773-5869 |
Page Range: | pp. 64-67 |
Keywords: | COMEL, ICT, STEM, TRIZ, dinamik, interaktif |
Date: | May 2025 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/116617 |