COMEL menilai sisi positif dan negatif integrasi televisyen dalam pembelajaran sebagai usaha memenuhi aspirasi pendidikan berkualiti / Mohd Al Faiz Jumin ... [et al.].

Jumin, Mohd Al Faiz and Kamaruddin, Sharir Aizat and Mohd Fauzi, Shukor Sanim and Mat Nazir, Eliy Nazira and Fauzi, Nur Fatihah and Annuar, Nursyamillah and Ahmad Baharin, Ahmad Hanif and Zaman, Halimah Badioze and Hussin, Kamarudin (2025) COMEL menilai sisi positif dan negatif integrasi televisyen dalam pembelajaran sebagai usaha memenuhi aspirasi pendidikan berkualiti / Mohd Al Faiz Jumin ... [et al.]. Epitome of Nature (EON). pp. 64-67. ISSN 2773-5869

Abstract

Integrasi teknologi dalam bilik darjah memainkan peranan penting dalam menyediakan pelajar untuk kejayaan dalam dunia moden. Pengintegrasian ini boleh meningkatkan penglibatan, memupuk pembelajaran peribadi, meningkatkan kerjasama, dan membangunkan kemahiran kritikal yang diperlukan untuk kejayaan masa depan. Dengan menggunakan teknologi, guru boleh mewujudkan persekitaran pembelajaran yang dinamik, interaktif, dan berkesan yang lebih memenuhi keperluan semua pelajar. Program COMEL mengintegrasikan “Pemikiran Pengiraan dengan Pengajaran Bahasa Inggeris Merentas Disiplin STEM" (Computational Thinking with English instruction across STEM disciplines), bertujuan untuk meningkatkan penguasaan bahasa dan memupuk minat elemen STEM dalam kalangan pelajar sekolah rendah di Perlis. Dengan menggunakan metodologi TRIZ, program ini menggunakan empat prinsip utama: Dynamism, Segmentation, Multi-function, dan Nested doll. Inisiatif ini bertujuan untuk menggalakkan pembelajaran interaktif dan menggunakan ICT untuk pendidikan yang berkesan. Pelaksanaan di empat sekolah akan membolehkan untuk menilai keberkesanannya melalui pemerhatian berstruktur. Penyelidikan ini mendapat sokongan daripada Faizuddin Centre of Educational Excellence.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Jumin, Mohd Al Faiz
UNSPECIFIED
Kamaruddin, Sharir Aizat
UNSPECIFIED
Mohd Fauzi, Shukor Sanim
UNSPECIFIED
Mat Nazir, Eliy Nazira
UNSPECIFIED
Fauzi, Nur Fatihah
UNSPECIFIED
Annuar, Nursyamillah
UNSPECIFIED
Ahmad Baharin, Ahmad Hanif
UNSPECIFIED
Zaman, Halimah Badioze
UNSPECIFIED
Hussin, Kamarudin
UNSPECIFIED
Subjects: P Language and Literature > P Philology. Linguistics > Language and education
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan
Journal or Publication Title: Epitome of Nature (EON)
ISSN: 2773-5869
Page Range: pp. 64-67
Keywords: COMEL, ICT, STEM, TRIZ, dinamik, interaktif
Date: May 2025
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/116617
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 116617.pdf] Text
116617.pdf

Download (857kB)

ID Number

116617

Indexing

Statistic

Statistic details