Abstract
Pendidikan merupakan aspek penting dalam kehidupan masyarakat moden. Hal ini kerana pendidikan menjadi asas kepada pembangunan modal insan, menentukan hala tuju seseorang individu, serta membentuk keperibadian masyarakat dan negara secara keseluruhan. Sistem pendidikan yang berkualiti mampu melahirkan generasi yang dapat memenuhi aspirasi negara. Pendidikan berkualiti bukan sahaja menghasilkan individu yang cemerlang dalam akademik, tetapi juga berkemahiran, berdaya saing, dan mempunyai keperibadian holistik yang merangkumi pembangunan sahsiah, kemahiran insaniah, serta nilai-nilai murni. Ini sejajar dengan Matlamat Pembangunan Mampan 4 (SDG 4) yang diperkenalkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), iaitu "Pendidikan Bermutu" yang bertujuan memastikan pendidikan yang inklusif, saksama, serta menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Ahmad, Azura UNSPECIFIED Awang Bolhan, Dayangku Ruhayah UNSPECIFIED Ismail, Nur Izyan UNSPECIFIED Norizan, Saifulrizan UNSPECIFIED Mohamad, Siti Aimi UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Learning ability Q Science > Q Science (General) |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan |
Journal or Publication Title: | Epitome of Nature (EON) |
ISSN: | 2773-5869 |
Page Range: | pp. 33-35 |
Keywords: | Bangsa-Bangsa Bersatu, PBB, SDG 4, pendidikan, sahsiah, kemahiran insaniah |
Date: | May 2025 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/116553 |