Abstract
Fenomena bundle boleh dikatakan agak ‘trending’ pada masa kini dan pertumbuhan kedai-kedai bundle ini diibaratkan seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Kita dapat melihat di merata tempat, amat mudah untuk kita temui kedai-kedai bundle samada di kawasan bandar atau di kawasan luar bandar. Penerimaan masyarakat terhadap pakaian bundle juga adalah semakin baik. Kalau dahulu, segelintir masyarakat mempunyai pandangan yang agak ‘double standard’. Artikel ini akan mengupas serba sedikit tentang teori ‘perbundle-an’, sejarah atau scene bundle di Malaysia, dan bagaimana evolusi bundle berlaku. Merujuk kepada Kamus Dewan Edisi Keempat carian perkataan ‘bundle’ tidak memberi apa-apa maksud dalam Bahasa Malaysia. ‘Bundle’ sebenarnya diambil daripada perkataan Inggeris yang memberi maksud ikatan atau pun bungkusan. Perkataan "berikat" ialah istilah industri, merujuk kepada cara pakaian dibungkus dalam karung guni, yang mungkin mengandungi pelbagai jenis jeans, baju, seluar pendek atau blaus dengan gred yang berbeza-beza dengan harga yang berpatutan. Istilah ini merujuk kepada kedai yang menjual pakaian yang dibuang oleh pemakainya dan kemudian disimpan untuk dijual semula.
Metadata
Item Type: | Monograph (Bulletin) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Hassan, Normaziana normazianahassan@uitm.edu.my |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Advisor Hemdi, Mohammad Abdullah UNSPECIFIED Advisor Wan Omar, Wan Noor Faaizah wfaaizah@uitm.edu.my Chief Editor Abdul Karim, Izza Syahida izzasyahida@uitm.edu.my |
Subjects: | H Social Sciences > HQ The family. Marriage. Woman H Social Sciences > HQ The family. Marriage. Woman > Life style |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Kedah > Sg Petani Campus |
ISSN: | 2637-028X |
Keywords: | Newsletter, Kolej Pengajian Seni Kreatif, UiTM Cawangan Kedah, bundle |
Date: | 2022 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/111741 |