Rangsangan pembelajaran terhadap prestasi akademik pelajar di UiTM Kampus Arau / Hamidah Jaafar Sidek

Jaafar Sidek, Hamidah (2003) Rangsangan pembelajaran terhadap prestasi akademik pelajar di UiTM Kampus Arau / Hamidah Jaafar Sidek. Jurnal Intelek, 1. pp. 127-141. ISSN 2231-7716

Abstract

Kertas ini bertujuan untuk mengenal pasti rangsangan pembelajaran dan hubungannya dengan prestasi akademik pelajar. Inventori Stall Pembelajaran (Dunn, Dunn dan Price, 1978) yang telah diubahsuai telah diberikan kepada satu sampel rawak berstrata seramai 339 pelajar diploma daripada pelbagai program di UiTM Kampus Arau. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan perempuan di dalam rangsangan persekitaran danfizikal.
Data juga menunjukkan bahawa terdapat korelasi yang lemah di antara rangsangan emosi dengan pencapaian akademik pelajar.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Jaafar Sidek, Hamidah
UNSPECIFIED
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > Educational psychology
L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA > Perlis
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Perlis
Journal or Publication Title: Jurnal Intelek
UiTM Journal Collections: UiTM Journal > Jurnal Intelek (JI)
ISSN: 2231-7716
Volume: 1
Page Range: pp. 127-141
Keywords: Prestasi akademik pelajar; UiTM Arau; Rangsangan emosi; Pencapaian akademik pelajar
Date: 2003
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14714
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of AJ_HAMIDAH JAAFAR SIDEK JI 03.pdf] Text
AJ_HAMIDAH JAAFAR SIDEK JI 03.pdf

Download (35MB)

ID Number

14714

Indexing

Statistic

Statistic details