Pembelajaran kolaboratif / Nurul Izza Husin and Ainnie Rahayu Abdullah

Husin, Nurul Izza and Abdullah, Ainnie Rahayu (2024) Pembelajaran kolaboratif / Nurul Izza Husin and Ainnie Rahayu Abdullah. Bulletin. Jabatan Sains Gunaan.

Abstract

Pengajaran Kolaboratif adalah pendekatan terkini dalam dunia pendidikan abad ke-21 yang bertujuan untuk memudahkan cara pengajaran, mendidik, membimbing dan melatih pelajar bagi memperkasa pembelajaran kendiri pelajar. Ia merujuk kepada inisiatif pengajaran yang melibatkan beberapa orang tenaga pengajar dalam kalangan pensyarah dan rakan industri dari pelbagai bidang kepakaran. Tiga aspek utama dalam melaksanakan pengajaran kolaboratif termasuk kolaborasi sama ada dalam pembangunan kandungan, penyampaian, atau penilaian. Sejajar dengan itu, beberapa pensyarah JSG telah menjalankan Pengajaran Kolaboratif bersama Industri dan universiti awam seperti USM bagi beberapa kod kursus pada semester Oktober – Februari 2023 dan Mac-Julai 2023. Pemilihan Model 2 iaitu Kolaborasi Penyampaian telah dipilih berpandukan kepada Kerangka Pengajaran Kolaboratif dan Pelaksanaannya di Universiti Teknologi MARA.

Metadata

Item Type: Monograph (Bulletin)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Husin, Nurul Izza
UNSPECIFIED
Abdullah, Ainnie Rahayu
UNSPECIFIED
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Advisor
Jumidali, Mohd Muzafa
UNSPECIFIED
Chief Editor
Husin, Nurul Izza
UNSPECIFIED
Subjects: L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA > Pulau Pinang
L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang > Permatang Pauh Campus
Journal or Publication Title: Buletin Jabatan Sains Gunaan
ISSN: 2289-8964
Keywords: Buletin JSG, Jabatan Sains Gunaan, UiTM Pulau Pinang
Date: May 2024
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/99698
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 99698.pdf] Text
99698.pdf

Download (4MB)

ID Number

99698

Indexing

Statistic

Statistic details