Abstract
Penggunaan media sosial di dalam pengajaran dan pembelajaran telah merentasi semua peringkat pendidikan daripada peringkat pra-sekolah sehingga ke peringkat pengajian tinggi terutamanya semenjak pandemik COVID-19. Ia mengubah proses pengajaran dan pembelajaran kepada yang lebih fleksibel dan lebih menarik. Ia turut memudahkan komunikasi dan kolaborasi antara pelajar mahupun dalam kalangan pensyarah daripada pelbagai institusi pengajian tinggi. Selain itu juga, penggunaan media sosial juga menawarkan ruang perkongsian kepelbagaian kandungan pembelajaran yang lebih menarik, meningkatkan pembelajaran di luar bilik kuliah dan sebagainya. Namun, terdapat cabaran yang menanti dan juga etika sebagai warga digital yang perlu diberi perhatian untuk memaksimum penggunaan media sosial dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Metadata
Item Type: | Monograph (Bulletin) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Hashim, Norhafizah UNSPECIFIED Abdul Rahman, Normaziah UNSPECIFIED Yusof, Rozianiwati UNSPECIFIED Mohd Yunus, Sri Yusmawati UNSPECIFIED Aziz Fadzillah, Nor Azlina UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan > Seremban Campus |
Journal or Publication Title: | Buletin APB Edisi 12 |
ISSN: | 2682-7948 |
Keywords: | COVID-19, media sosial, pengajaran, pembelajaran |
Date: | 2024 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/98734 |