Abstract
Kuih Keria adalah salah satu kuih tradisional yang ada di Malaysia. Asal usul Kuih Keria adalah daripada negeri Melaka dan semakin dikenali oleh semua lapisan masyarakat. Tujuan artikel ini adalah untuk mengkaji dan mendalami cara proses pembuatan kuih keria di Malaysia, menyingkap keunikan bahan-bahan yang digunakan dalam membuat kuih keria dan mengenalpasti strategi pemasaran kuih keria di Malaysia. Kajian ini menemubual dua pengusaha kuih tradisional ini iaitu Encik Muhammad Syafiq Bin Ismail dan Puan Siti Nur Aqilah Binti Shahrul Azmi. Kuih Keria terkenal kerana cara pembuatan yang sangat mudah dan mempunyai variasi bentuk seperti bentuk bebola dan bentuk aslinya adalah seperti kuih donut. Hasil daripada kajian mendapati Kuih Keria mempunyai keunikan yang tersendiri kerana kuih keria boleh disaluti pelbagai perasa seperti gula melaka, coklat dan pistachio. Kuih Keria yang sempurna memerlukan kemahiran yang cekap dalam pembuatannya supaya bentuk kuih keria tidak terlalu keras dan lembut.
Metadata
Item Type: | Oral History |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Jasmani, Ahmad Arham Naim 2022923805 Mohamad, Muhamad Fahmi Muzani 2022949659 Kamaruzaman, Muhammad Muizzuddin 2022970643 |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Advisor Ahmad, Muhammad Nazir UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA > Selangor |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Selangor > Puncak Perdana Campus > Faculty of Information Management |
Page Range: | pp. 1-108 |
Keywords: | Kuih keria, ubi keledek, kuih tradisional, perniagaan, pemasaran |
Date: | 2023 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/98012 |
Download
98012.mp3
Download (148MB)
98012.mp3
Download (84MB)