Abstract
Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan kaedah pengajaran dan pembelajaran Konstruktivisme dalam meningkatkan prestasi Sains murid-murid Tahun Empat di Sekolah Kebangsaan Lubok Antu/Reban, Serian, Sarawak. Sampel kajian terdiri daripada 10 orang murid Tahun Empat. Responden diberi Ujian pra dan Pasca serta borang soal selidik yang terdiri daripada lima kategori yang mengandungi 26 item soalan yang berkaitan dengan latar belakang, minat, penglibatan dan sikap mereka dalam subjek Sains. Responden dibahagikan kepada dua kumpulan. Setiap kumpulan akan diajar menggunakan kaedah Konstruktivisme. Sebelum itu mereka diajar dengan menggunakan kaedah tradisional. Selepas itu, responden diberi ujian pos bagi dibandingkan keputusannya dengan ujian pra. Dapatan kajian dianalisis menggunakan i Think (Chart) untuk illustrasi dan membandingkan data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah pembelajaran Konstruktivisme memberi kesan positif terhadap prestasi pelajar. Hasil analisis juga menunjukkan tidak ada perbezaan signifikan terhadap pencapaian murid lelaki dan perempuan menggunakan kaedah Konstruktivisme. Beberapa cadangan telah dikemukakan untuk meningkatkan lagi keberkesanan dan kemudahan untuk guru menjalankan pengajaran kaedah Konstruktivisme di sekolah.
Metadata
Item Type: | Thesis (Degree) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Samat, Jalita UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) L Education > LB Theory and practice of education > Learning. Learning strategies |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Sarawak > Kota Samarahan Campus > Faculty of Education |
Programme: | Bachelor of Education (Primary Education) with Honours |
Keywords: | effectiveness, constructivism, learning methods, Science |
Date: | 2016 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/96911 |
Download
96911.pdf
Download (291kB)