The effectiveness of constructivism learning methods for better Science performance: a case study among Year 4 pupils at Sekolah Kebangsaan Lubok Antu/Reban, Serian, Sarawak / Jalita Samat

Samat, Jalita (2016) The effectiveness of constructivism learning methods for better Science performance: a case study among Year 4 pupils at Sekolah Kebangsaan Lubok Antu/Reban, Serian, Sarawak / Jalita Samat. Degree thesis, Universiti Teknologi MARA, Sarawak.

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan kaedah pengajaran dan pembelajaran Konstruktivisme dalam meningkatkan prestasi Sains murid-murid Tahun Empat di Sekolah Kebangsaan Lubok Antu/Reban, Serian, Sarawak. Sampel kajian terdiri daripada 10 orang murid Tahun Empat. Responden diberi Ujian pra dan Pasca serta borang soal selidik yang terdiri daripada lima kategori yang mengandungi 26 item soalan yang berkaitan dengan latar belakang, minat, penglibatan dan sikap mereka dalam subjek Sains. Responden dibahagikan kepada dua kumpulan. Setiap kumpulan akan diajar menggunakan kaedah Konstruktivisme. Sebelum itu mereka diajar dengan menggunakan kaedah tradisional. Selepas itu, responden diberi ujian pos bagi dibandingkan keputusannya dengan ujian pra. Dapatan kajian dianalisis menggunakan i Think (Chart) untuk illustrasi dan membandingkan data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah pembelajaran Konstruktivisme memberi kesan positif terhadap prestasi pelajar. Hasil analisis juga menunjukkan tidak ada perbezaan signifikan terhadap pencapaian murid lelaki dan perempuan menggunakan kaedah Konstruktivisme. Beberapa cadangan telah dikemukakan untuk meningkatkan lagi keberkesanan dan kemudahan untuk guru menjalankan pengajaran kaedah Konstruktivisme di sekolah.

Metadata

Item Type: Thesis (Degree)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Samat, Jalita
UNSPECIFIED
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice)
L Education > LB Theory and practice of education > Learning. Learning strategies
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Sarawak > Kota Samarahan Campus > Faculty of Education
Programme: Bachelor of Education (Primary Education) with Honours
Keywords: effectiveness, constructivism, learning methods, Science
Date: 2016
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/96911
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 96911.pdf] Text
96911.pdf

Download (291kB)

Digital Copy

Digital (fulltext) is available at:

Physical Copy

Physical status and holdings:
Item Status:
Processing

ID Number

96911

Indexing

Statistic

Statistic details