Abstract
Masalah tempoh menunggu yang panjang dalam mendapatkan sesuatu perkhidmatan merupakan perkara penting yang perlu ditangani agar mutu perkhidmatan yang diberikan oleh sesebuah organisasi itu dapat dipertingkatkan. Di dalam kajian ini, pendekatan simulasi telah digunakan untuk menganalisa tempoh masa menunggu yang diambil oleh pesakit bagi semua jenis kepakaran yang menjalankan perkhidmatan di bahagian pesakit luar, Pusat Pakar UKM. Secara keseluruhannya, penyelidikkan yang dijalankan ini adalah berteraskan kepada empat objektif berikut. Objektif pertama adalah membangunkan suatu model giliran pesakit di bahagian pesakit luar, Pusat Pakar UKM dengan menggunakan perisian ARENA 7.0, objektif kedua adalah dengan mengenalpasti bidang kepakaran yang mencatatkan tempoh masa menunggu pesakit yang paling lama, manakala objektif ketiga pula adalah mengenalpasti faktor-faktor yang menyumbang kepada masalah ini dan objektif yang terakhir adalah dengan memberikan cadangan penambahbaikkan agar dapat dijadikan sebagai suatu garis panduan kepada pihak Pusat Pakar UKM dalam mengurangkan tempoh masa menunggu pesakit serta meningkatkan mutu perkhidmatan yang diberikan di bahagian pesakit luar. Lima jenis model giliran pesakit telah dibangunkan bagi menggambarkan senario yang berlaku. Model penambahbahbaikkan turut dibangunkan dalam mengurangkan tempoh masa menunggu yang diambil oleh pesakit. Melalui cadangan penambahbaikkan yang telah diapplikasikan, ia jelas menunjukkan tempoh masa menunggu pesakit telah berkurang bagi semua jenis kepakaran yang menyediakan perkhidmatan di bahagian pesakit luar, Pusat Pakar UKM.
Metadata
Item Type: | Research Reports |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Mohd Yusoff, Nazhatul Sahima nazha237@uitm.edu.my Fauzi, Farahanie farah244@uitm.edu.my |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. UiTM Representative Abdulatiff, Nik Kamaruzaman UNSPECIFIED UiTM Representative Ismail, Mohd Nasir UNSPECIFIED Agency Representative Sumin, Hamzah UNSPECIFIED Agency Representative Abu Kassim, Nurul Shima UNSPECIFIED Agency Representative Abdul Rahman, Rohana UNSPECIFIED Agency Representative Wafa, Tuan Syed UNSPECIFIED |
Subjects: | R Medicine > RA Public aspects of medicine > Medical centers. Hospitals. Dispensaries. Clinics > Hospitals. Health facilities R Medicine > RA Public aspects of medicine > Medical centers. Hospitals. Dispensaries. Clinics > Hospital Administration |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Kelantan > Machang Campus > Faculty of Computer and Mathematical Sciences |
Keywords: | Pusat Pakar UKM, model simulasi arena, sistem giliran berbilang |
Date: | 2011 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/96027 |
Download
96027.pdf
Download (222kB)