Abstract
Kursus matematik merupakan kursus teras yang wajib diambil oleh pelajar yang mengikuti program kejuruteraan dan pelajar perlu lulus untuk memenuhi syarat penganugerahan ijazah. Kegagalan pelajar serta pencapaian yang kurang memuaskan dalam kursus matematik turut memberi kesan negatif kepada prestasi individu dan keseluruhan kepada institusi. Persepsi akan pencapaian subjek matematik dari kalangan pelajar lepasan Politeknik dikatakan tidak memberangsangkan berbanding pelajar lepasan Matrikulasi. Justeru itu kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti perbezaan keputusan peperiksaan bagi subjek Kalkulus Untuk Jurutera di kalangan pelajar lepasan diploma Politeknik dan pelajar lepasan Matrikulasi. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif yang melibatkan analisis penilaian kursus matematik pelajar berdasarkan kerja kursus dan peperiksaan akhir. Sampel kajian adalah seramai 29 orang pelajar yang dipilih dari program kejuruteraan. Keputusan analisis data menunjukkan bahawa pencapaian pelajar lepasan Matrikulasi adalah lebih baik (p<0.05; t=-2.083) berbanding pelajar dari lepasan diploma Politeknik dan seterusnya mempengaruhi perbezaan pencapaian ini adalah signifikan pada aras keyakinan 0.05. Dapatan kajian menunjukkan majoriti pelajar lepasan diploma Politeknik tidak mengambil mata pelajaran matematik tambahan sewaktu peperiksaan SPM. Seterusnya mempengaruhi keputusan peperiksaan pelajar lepasan Politeknik semester satu dalam subjek Kalkulus. Kajian ini akan melihat kebenaran persepsi dan mencadangkan beberapa langkah yang mungkin dapat diambil bagi memperbaiki masalah ini.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Mohamed, Siti Asmah sitiasmah109@uitm.edu.my Ahmad, Nurhafizah nurha9129@uitm.edu.my Alias, Fadzilawani Astifar fadzilawani.astifar@uitm.edu.my |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Advisor Kadar, Rozita UNSPECIFIED Chief Editor Othman, Jamal UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA > Pulau Pinang Q Science > QA Mathematics > Factor analysis. Principal components analysis. Correspondence analysis |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang > Permatang Pauh Campus |
Journal or Publication Title: | Navigating the spectrum: the new wave of e-learning innovations |
ISSN: | 9786299875512 |
Volume: | 7 |
Page Range: | pp. 63-69 |
Keywords: | Pencapaian, Kursus Matematik, Lepasan Politeknik, Lepasan Matrikulasi |
Date: | April 2024 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/94435 |