Abstract
Aplikasi mikro komputer dalam eksperimen subjek fizik merupakan satu pendekatan baru yang menyokong usaha berterusan dalam menyediakan sesi pembelajaran makmal secara interaktif dan membantu pelajar mempunyai pengetahuan sedia ada yang lebih kukuh dalam mengendalikan eksperimen dengan lebih berkesan. Pembelajaran makmal bagi eksperimen Kapasitor berbantukan mikro komputer telah dijalankan di Kolej Matrikulasi Kedah untuk mengkaji keberkesanan aplikasinya terhadap kemahiran proses sains pelajar. Hasil kajian menunjukkan aplikasi makmal berbantukan mikro komputer berperanan untuk menyediakan pelajar dalam mempunyai pengetahuan sebelum menjalankan eksperimen secara praktikal di dalam makmal. Aplikasi mikrokomputer dalam makmal fizik merupakan salah satu kaedah pembelajaran yang bertepatan dengan aplikasi Iot dalam sesi PdP. Aplikasi makmal ini merupakan satu pilihan paling baru dan berkesan dalam pembelajaran makmal terutamanya untuk eksperimen elektrik dan elektronik. Aplikasi mikrokomputer boleh diperluaskan penggunaannya dalam ekesperimen elektrik dan elektronik yang lain melibatkan pelajar dan pensyarah institut pengajian tinggi, kolej matrikulasi, politeknik, kolej komuniti dan tingkatan enam.
Metadata
Item Type: | Book Section |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Abdullah, Aslindawati aslinda@kmk.matrik.edu.my |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Learning. Learning strategies L Education > LB Theory and practice of education > Learning ability |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Kedah > Sg Petani Campus |
Page Range: | p. 32 |
Keywords: | Aplikasi mikro komputer, fizik, pembelajaran |
Date: | 2019 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/94146 |