Abstract
Artikel ini berasaskan sumber daripada kajian penulis terhadap tokoh sejarah lisan yang telah dijalankan bersama Puan Hasnah Binti Taha. Beliau merupakan tokoh graduan Fakulti Pengurusan Maklumat pada tahun 19761979. Artikel ini menyingkap tentang pengalaman beliau semasa mengikuti pengajian sebagai seorang pelajar Sains Perpustakaan di ITM dimana ia merupakan satu-satunya institusi pengajian tinggi di Malaysia. Selain itu, artikel ini merangkumi kisah latar belakang kehidupannya seperti latar belakang pendidikan sekolah rendah dan menengah sehingga ke tingkatan enam untuk Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM. Artikel ini juga menceritakan tentang perkembangan beliau di dalam kerjayanya sebagai seorang Pustakawan di Perpustakaan Awam Kedah. Beliau sangat berpengalaman di dalam bidang Sains Perpustakaan kerana telah berkhidmat dan berbakti untuk Perbadanan Perpustakaan Awam di Kedah selama tiga puluh lapan tahun. Pengalaman dan sumbangan terhadap kerjaya beliau amatlah berharga dan berharap bagi membantu semua orang supaya lebih mengenali bidang Sains Perpustakaan pada masa akan datang kerana sumber lisan ini adalah rujukan primer. Oleh itu, maklumat ini telah didokumentasikan menggunakan teknik sejarah lisan.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Rosdi, Fazleen Amira UNSPECIFIED Jamaludin, Nur Nadia UNSPECIFIED Md. Jali, Jafalizan UNSPECIFIED |
Subjects: | Z Bibliography. Library Science. Information Resources > Personnel. Librarians |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Selangor > Puncak Perdana Campus > Faculty of Information Management |
Journal or Publication Title: | Jurnal Sejarah Lisan Malaysia (JSLIM) |
UiTM Journal Collections: | Others > Jurnal Sejarah Lisan Malaysia (JSLIM) |
ISSN: | 2600-7088 |
Volume: | 5 |
Number: | 3 |
Page Range: | pp. 365-383 |
Keywords: | Hasnah Binti Taha, Perpustakaan Awam Kedah, Sains Perpustakaan, Pustakawan, Fakulti Pengurusan Maklumat. |
Collections: | AIMS UiTM |
Date: | 2021 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/92619 |