Abstract
Inovasi Roda FT Bulan dicetuskan apabila guru Sains mengkaji tajuk yang paling sukar diingati faktanya dalam buku teks tahun 5. Tajuk Fasa Bulan ialah kandungan bagi unit 9.1 yang merupakan subtopik dalam Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) KSSR semakan 2017. Menyedari isu yang timbul, maka satu intervensi telah dijalankan ke atas sampel murid tahun 5 Bitara seramai 36 orang di SK Jalan Pegoh bagi mengatasi permasalahan murid dalam menguasai kandungan bagi 9.1.3, iaitu tarikh takwim Qamari berdasarkan peralihan fasa bulan dan 9.1.4 iaitu penerapan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) berdasarkan DSKP semakan terkini. Pada 3 Julai 2023, secara rasminya pengujian keberkesanan ke atas kumpulan murid sasar tahun 5 Bitara diimplementasikan. Selepas ujian pos dan kaji selidik pos selesai, kami membentangkan bahan bantu mengajar (BBM) inovasi ini kepada barisan pentadbir untuk diperhalusi bagi pembentangan seterusnya. Pada 10 Julai 2023, ujian keberkesanan BBM Roda FT Bulan yang dijalankan kepada semua murid tahun 5 dalam slot Kem Kecemerlangan Sains. Impaknya, murid-murid Tahun 5 Bitara berjaya menggunakan BBM ini dengan cemerlang dan dengan impak jangka masa panjang. Diharapkan BBM ini dapat diperkembang dan disebarluaskan kegunaannya di seluruh sekolah, di Malaysia.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Abd Wahab, Salwa Rohazlina caerneji91@gmail.com Yusof Dajivi, Mohamad Shahir UNSPECIFIED Osman, Noorsyafrina UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Lectures and lecturing |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Perak > Office of Research and Industrial, Community and Alumni Networking |
Journal or Publication Title: | Teaching and Learning Poster Ideas (TALPI 2023) |
Page Range: | pp. 97-98 |
Keywords: | Fasa Bulan; Takwim Qamari; Roda FT Bulan; Sains Tahun 5 |
Date: | October 2023 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/90433 |