Kaedah pengajaran dan pembelajaran asas Jawi bagi kanak-kanak prasekolah / Norizan Mat Diah and Nor Azan Mat Zin

Mat Zin, Nor Azan (2013) Kaedah pengajaran dan pembelajaran asas Jawi bagi kanak-kanak prasekolah / Norizan Mat Diah and Nor Azan Mat Zin. Esteem Academic Journal, 9 (2). pp. 28-38. ISSN 1675-7939

Abstract

Kurangnya penggunaan tulisan Jawi dan tanggapan bahawa Jawi sukar
dipelajari membuatkan generasi muda kini mula melupai tulisan ini.
Kemahiran menulis Jawi bagi kanak-kanak sepatutnya bermula pada peringkat
prasekolah. Kanak-kanak lingkungan usia ini boleh membentuk huruf asas
Jawi dan juga mampu membaca sebahagian suku kata asasnya. Walaupun
tulisan Jawi telah lama wujud di negara kita, namun kajian mengenai proses
menulis huruf Jawi dan kaedah melatih kemahiran tersebut masih kurang.
Berpandukan kajian lepas berkaitan tulisan lain seperti tulisan Rumi, Cina dan
India, proses menulis huruf asas Jawi telah dapat dikenal pasti. Dapatan soal
selidik terhadap guru turut mengesahkan proses yang telah dikenal pasti.
Proses menulis huruf Jawi ialah menyurih, menyalin dan mencetak huruf.
Kaedah latihan pula adalah secara pengulangan, memberi maklum balas dan
aktiviti pengukuhan. Kesemua proses dan aktiviti yang dikenal pasti
merupakan elemen penting dalam pendidikan menulis huruf Jawi bagi kanakkanak
prasekolah.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Mat Zin, Nor Azan
UNSPECIFIED
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam > Islamic literature. Islam and literature
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Faculty of Computer and Mathematical Sciences
Journal or Publication Title: Esteem Academic Journal
UiTM Journal Collections: UiTM Journal > ESTEEM Academic Journal (EAJ)
ISSN: 1675-7939
Volume: 9
Number: 2
Page Range: pp. 28-38
Keywords: Jawi; Jawi writing; writing.
Date: 2013
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/8910
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of AJ_NORIZAN MAT DIAH EAJ 13.pdf] Text
AJ_NORIZAN MAT DIAH EAJ 13.pdf

Download (184kB)

ID Number

8910

Indexing

Statistic

Statistic details