Abstract
Telekung Siti Khadijah (SK) diasaskan oleh Puan Hajah Padzilah Enda Sulaiman, seorang suri rumah dari Perak yang memulakan perniagaan telekung pada usia 46 tahun. Pada mulanya beliau adalah seorang wanita biasa tanpa pengalaman perniagaan atau pendidikan tinggi dengan tanggungjawab besar sebagai ibu kepada enam anak lelaki. Namun, beliau mengambil langkah berani dengan menceburi bidang perniagaan telekung premium yang pe kal dan cantik menggunakan kemahiran menjahit beliau. SK muncul sebagai peneraju dalam R&D telekung di Malaysia. Setelah hampir 15 tahun, SK berjaya membuka 49 butik di seluruh negara, menjadikan telekung sebagai aspek penting dalam kehidupan wanita. Ia bukan sekadar pakaian ibadah, tetapi juga lambang kebijaksanaan dan keberanian seorang wanita dalam dunia perniagaan. Artikel ini akan meneroka lebih mendalam mengenai asal usul dan perkembangan SK, serta peranan Puan Hajah Padzilah dalam memberi inspirasi kepada wanita-wanita muda untuk mencapai impian mereka dalam dunia perniagaan yang sering kali didominasi oleh kaum lelaki.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Zainal Abedin, Nur Fadhlina UNSPECIFIED |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology > Motivation |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan > Seremban Campus |
Journal or Publication Title: | ASPIRASI FPP |
ISSN: | 2735-0525 |
Keywords: | Suri rumah, usahawan, telekung Siti Khadijah |
Date: | 2023 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/89002 |