Transkrip wawancara bersama Cikgu Nawi Bin Ismail Tokoh Guru Kebangsaan / Nor Haslina Yasin and Zuraini Rosli

Yasin, Nor Haslina and Rosli, Zuraini (2021) Transkrip wawancara bersama Cikgu Nawi Bin Ismail Tokoh Guru Kebangsaan / Nor Haslina Yasin and Zuraini Rosli. [Oral History] (Submitted)

Abstract

Temubual ini dilakukan bersama Cikgu Nawi Ismail, yang berasal dari Terengganu dan pernah berkhidmat sebagai pendidik selama 37 tahun. Beliau pernah menerima anugerah Tokoh Guru Kebangsaan pada tahun 2019 daripada YAB Tun Dr Mahathir Mohamad. Anugerah tersebut disampaikan pada majlis perasmian sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan 2019 yang berlangsung di SPICE Arena, Pulau Pinang. Cikgu Nawi Ismail merupakan seorang pendidik yang aktif dalam bidang kurikulum, kokurikulum dan komuniti setempat. Beliau juga pernah menjadi panel dalam pembinaan Modul PdP Bahasa Melayu STPM, Modul Pembangunan Projek PJKR Miros, Pakar Perunding Mata Pelajaran Bahasa Melayu, Jurulatih Utama Sistem Pentaksir Baharu STPM Bahasa Melayu dan AJK Kawalan Mutu Buku Teks Bahasa Melayu Tingkatan 1 hingga 3. Beliau juga banyak menghasilkan buku bagi meningkatkan penguasaan murid terhadap kemahiran Bahasa Melayu.

Metadata

Item Type: Oral History
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Yasin, Nor Haslina
2019455474
Rosli, Zuraini
2018683054
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Advisor
Abdullah, Nurulannisa
UNSPECIFIED
Interviewee
Ismail, Nawi
UNSPECIFIED
Subjects: D History General and Old World > D History (General) > Methodology. Relation to other sciences > Oral history
L Education > LB Theory and practice of education > Secondary education. High school teaching
L Education > LB Theory and practice of education > Secondary education. High school teaching > High schools
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Kelantan > Machang Campus > Faculty of Information Management
Keywords: Pendidik, pendidikan, guru, Bahasa Melayu, murid
Date: 2021
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/86849
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 86849.pdf] Text
86849.pdf

Download (1MB)

ID Number

86849

Indexing

Statistic

Statistic details