Kajian mengenai tahap tekanan di kalangan pelajar-pelajar diploma dan ijazah sarjana muda tahun akhir di Universiti Teknologi MARA, Cawangan Sarawak / Dayang Siti Rafidah Abang Puteh … [et.al.]

Abang Puteh, Dayang Siti Rafidah and Hamdan, Noralla and Said, Ismawani and Haman, Andy and Daniel, Andy (2003) Kajian mengenai tahap tekanan di kalangan pelajar-pelajar diploma dan ijazah sarjana muda tahun akhir di Universiti Teknologi MARA, Cawangan Sarawak / Dayang Siti Rafidah Abang Puteh … [et.al.]. [Student Project] (Unpublished)

Abstract

Umumnya, kajian penyelidikan ini mengenai tahap tekanan yang dialami oleh pelajar- pelajar Diploma dan Ijazah Sarjana Muda tahun akhir di Universiti Teknologi Mara, Cawangan Sarawak. Berdasarkan kajian penyelidikan, terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada berlakunya tekanan terutamanya dikalangan pelajar-pelajar. Diantaranya ialah faktor pembelajaran, pendidikan yang terlalu formal, faktor sikap dan faktor persekitaran. Sampel yang diprolehi adalah merujuk kepada Universiti Teknologi Mara, Cawangan Sarawak, Kota Samarahan iaitu melalui dua kaedah , data primer, dengan mengedarkan borang soal selidik dan data sekunder. Jumlah responden yang terlibat dalam kajian penyelidikan ini ialah 120 orang yang hanya terdiri dari kalangan bumiputera sahaja dan daripada berlainan kursus.

Metadata

Item Type: Student Project
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Abang Puteh, Dayang Siti Rafidah
2000543700
Hamdan, Noralla
2000543851
Said, Ismawani
2000543931
Haman, Andy
2000543725
Daniel, Andy
2000543652
Subjects: H Social Sciences > H Social Sciences (General)
H Social Sciences > H Social Sciences (General) > Research
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Sarawak
Programme: Diploma Undang-Undang
Keywords: tahap tekanan, inisiatif, Dekan Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan
Date: 2003
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/84688
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 84688.pdf] Text
84688.pdf

Download (389kB)

Digital Copy

Digital (fulltext) is available at:

Physical Copy

Physical status and holdings:
Item Status:
On Shelf

ID Number

84688

Indexing

Statistic

Statistic details