Kefahaman matematik pelajar pra sains: analisa asas algebra / Maisurah Shamsuddin ... [et al.]

Shamsuddin, Maisurah and Mahlan, Siti Balqis and Syed Abdullah, Sharifah Sarimah and Hamat, Muniroh (2023) Kefahaman matematik pelajar pra sains: analisa asas algebra / Maisurah Shamsuddin ... [et al.]. Enhancing Innovations In e-Learning For Future Preparation, 5. pp. 26-30. ISSN 978-967-25608-8-3

Abstract

Asas matematik adalah penting bagi pelajar memahami konsep yang betul dalam matematik. Konsep asas yang betul juga dapat membantu pelajar mempelajari matematik dengan baik di peringkat yang lebih tinggi. Justeru itu, kajian ini dijalankan bagi mengkaji kefahaman pelajar bagi tajuk asas algebra dan juga operasi tambah, tolak, darab dan bahagi. Seramai 76 orang pelajar pra sains telah terlibat dalam kajian ini. Dua belas soalan mudah telah diberi kepada pelajar tersebut dan analisa deskriptif dijalankan berdasarkan markah yang diperolehi. Pelajar tidak dibenarkan menggunakan kalkulator bagi melihat kefahaman pelajar menjawab soalan mudah tersebut. Secara keseluruhannya didapati bahawa majoriti pelajar dapat menjawab soalan tersebut dengan betul terutama bagi soalan yang melibatkan operasi tambah, tolak, darab dan bahagi. Walaubagaimanapun ada sebahagian pelajar yang masih lagi lemah dalam asas matematik terutamanya soalan melibatkan pembolehubah dan nombor. Oleh yang demikian, dapat disimpulkan bahawa pelajar dapat menguasai asas matematik yang baik untuk operasi tambah, tolak dan bahagi serta yang melibatkan algebra. Namun demikian, pelajar perlu tingkatkan lagi usaha untuk mengukuhkan lagi konsep asas matematik terutama yang melibatkan algebra.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Shamsuddin, Maisurah
maisurah025@uitm.edu.my
Mahlan, Siti Balqis
sitibalqis026@uitm.edu.my
Syed Abdullah, Sharifah Sarimah
sh.sarimah@uitm.edu.my
Hamat, Muniroh
muniroh@uitm.edu.my
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Advisor
Kadar, Rozita
UNSPECIFIED
Chief Editor
Othman, Jamal
UNSPECIFIED
Subjects: Q Science > QA Mathematics > Algebra
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang > Permatang Pauh Campus
Journal or Publication Title: Enhancing Innovations In e-Learning For Future Preparation
ISSN: 978-967-25608-8-3
Volume: 5
Page Range: pp. 26-30
Keywords: Asas Matematik, Algebra, Deskriptif, Konsep Asas, Kefahaman
Date: April 2023
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83331
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 83331.pdf] Text
83331.pdf

Download (350kB)

ID Number

83331

Indexing

Statistic

Statistic details