Abstract
Asas matematik adalah penting bagi pelajar memahami konsep yang betul dalam matematik. Konsep asas yang betul juga dapat membantu pelajar mempelajari matematik dengan baik di peringkat yang lebih tinggi. Justeru itu, kajian ini dijalankan bagi mengkaji kefahaman pelajar bagi tajuk asas algebra dan juga operasi tambah, tolak, darab dan bahagi. Seramai 76 orang pelajar pra sains telah terlibat dalam kajian ini. Dua belas soalan mudah telah diberi kepada pelajar tersebut dan analisa deskriptif dijalankan berdasarkan markah yang diperolehi. Pelajar tidak dibenarkan menggunakan kalkulator bagi melihat kefahaman pelajar menjawab soalan mudah tersebut. Secara keseluruhannya didapati bahawa majoriti pelajar dapat menjawab soalan tersebut dengan betul terutama bagi soalan yang melibatkan operasi tambah, tolak, darab dan bahagi. Walaubagaimanapun ada sebahagian pelajar yang masih lagi lemah dalam asas matematik terutamanya soalan melibatkan pembolehubah dan nombor. Oleh yang demikian, dapat disimpulkan bahawa pelajar dapat menguasai asas matematik yang baik untuk operasi tambah, tolak dan bahagi serta yang melibatkan algebra. Namun demikian, pelajar perlu tingkatkan lagi usaha untuk mengukuhkan lagi konsep asas matematik terutama yang melibatkan algebra.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Shamsuddin, Maisurah maisurah025@uitm.edu.my Mahlan, Siti Balqis sitibalqis026@uitm.edu.my Syed Abdullah, Sharifah Sarimah sh.sarimah@uitm.edu.my Hamat, Muniroh muniroh@uitm.edu.my |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Advisor Kadar, Rozita UNSPECIFIED Chief Editor Othman, Jamal UNSPECIFIED |
Subjects: | Q Science > QA Mathematics > Algebra |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang > Permatang Pauh Campus |
Journal or Publication Title: | Enhancing Innovations In e-Learning For Future Preparation |
ISSN: | 978-967-25608-8-3 |
Volume: | 5 |
Page Range: | pp. 26-30 |
Keywords: | Asas Matematik, Algebra, Deskriptif, Konsep Asas, Kefahaman |
Date: | April 2023 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/83331 |