Abstract
Pada era masa kini, telefon pintar dan permainan video menjadi keutamaan di kalangan generasi muda sebagai hiburan terkini dan pengisian masa lapang mereka. Namun, terdapat satu elemen yang telah lama hilang dalam permainan moden tersebut iaitu interaksi fizikal dan komunikasi yang biasanya terdapat dalam permainan tradisi. Salah satu permainan tradisi yang masih dikenali sehingga kini adalah permainan Ketingting. Permainan ini bukan sahaja menyeronokkan malah memberi manfaat dari segi perkembangan mental dan fizikal pemain. Oleh itu, satu rekaan inovasi permainan tradisi iaitu permainan Ketingting Think dicetuskan menjadikan permainan ini lebih unik dan kreatif. Gabungan bentuk dan warna yang menarik, permainan Ketingting Think dapat menarik minat anak muda masa kini. Berdasarkan kajian rintis yang telah dijalankan, 60% responden bersepakat bahawa inovasi ini menarik. Tambahan pula, 73.3% berpendapat permainan ini memerlukan strategi dan kreativiti untuk bermain disebabkan cara bermainnya yang unik. Selain itu, 76.7% bersetuju bahawa jika dimain secara berkumpulan, permainan ini dapat memupuk semangat kerja berpasukan dan kemahiran berkomunikasi di mana setiap ahli pasukan perlu berkomunikasi sesama mereka dan bekerjasama untuk menjadi pemenang.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Omar, Mahanim mahanim@uitm.edu.my Saad, Siti Mariam smariam.saad@uitm.edu.my Abu Mansor, Siti Nurleena sitin140@uitm.edu.my |
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education > Child study |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Perak > Seri Iskandar Campus > Faculty of Art and Design |
Journal or Publication Title: | Idealogy Journal |
UiTM Journal Collections: | Listed > Idealogy Journal (IdJ) |
ISSN: | 2550-214X |
Volume: | 8 |
Number: | 1 |
Page Range: | pp. 75-82 |
Keywords: | Ketingting; Permainan Tradisi; Inovasi Permainan; Aktiviti Interaktif; Aktiviti Fizikal |
Date: | April 2023 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/79862 |