Abstract
Pembelajaran dan Pengajaran (PdP) secara Pendidikan Jarak Jauh Terbuka (Open and Distance Learning, ODL) telah ditawarkan di UiTM sejak tahun 1993 lagi tetapi tidak meyeluruh kepada semua program. Norma baharu disebabkan pandemik COVID-19 telah mengubah lanskap PdP. Hampir semua universiti termasuk UiTM memilih untuk meadaptasi PdP secara ODL untuk hampir semua program yang ditawarkan. Pelbagai rintangan dan cabaran terpaksa ditempuhi oleh pensyarah dan pelajar bagi memastikan ODL ini berjaya dan pelajar tidak tercicir. Artikel ini akan membincangkan perubahan pembelajaran bersemuka bagi subjek Further Differential Equations kepada perlaksanaan ODL bagi menyesuaikan atau beradaptasi dengan norma baharu akibat krisis pandemik COVID-19. Adaptasi norma baharu dalam PdP akan menjadi penggerak kepada pembelajaran ODL di masa hadapan
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Kechil, Rafizah rafizah025@uitm.edu.my Mohd Mydin, Azlina azlin143@uitm.edu.my Wan Mohammad, Wan Anisha wanan122@uitm.edu.my |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Advisor Umar, Norazah UNSPECIFIED Chief Editor Othman, Jamal UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA > Pulau Pinang L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang > Permatang Pauh Campus |
Journal or Publication Title: | SIG : e-Learning@CS |
ISSN: | 9789670841885 |
Volume: | 1 |
Page Range: | pp. 31-38 |
Keywords: | Pendidikan Jarak Jauh Terbuka, Adaptasi, Norma Baharu, Pembelajaran, Pengajaran |
Date: | September 2020 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/79100 |