Abstract
Bidang keusahawanan telah lama wujud sebagai salah satu bidang pekerjaan dan menjadi keutamaan dalam pelbagai dasar kerajaan. Kerajaan telah mengiktiraf dan menekankan kepentingan keusahawanan sebagai pilihan kerjaya selama bertahuntahun. Ini kerana Kementerian Pembangunan Keusahawanan (KPU) diwujudkan pada tahun 1995 untuk membantu mempromosikan keusahawan dalam kalangan pelajar sekolah, university serta masyarakat umum. Sektor usahawan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) menjadi salah satu platform untuk kembali melonjakkan ekonomi negara terutamanya selepas pandemik sekaligus melahirkan lebih ramai lagi usahawan muda yang berjaya. IKS merupakan penyumbang terbesar kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KNDK) sebanyak 38.2 peratus atau RM512.8 bilion pada 2020. Justeru, IKS boleh dikatakan boleh menjadi penyumbang terbesar ekonomi negara. Di dalam era kemodenan kini, usahawan perlu memanfaatkan medium digital bagi memasarkan produk mereka secara besarbesaran. Usahawan perlu bijak untuk merebut peluang menguasai platform digital pada sebagai salah satu cara strategi pemasaran yang berkesan. Antara medium media sosial yang boleh digunakan ialah Facebook, Instagram, Twitter dan TikTok dan sebagainya.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Abu Bakar, Muhammad Nabihan UNSPECIFIED Abdul Ghalim, Shahril Anuar UNSPECIFIED |
Subjects: | H Social Sciences > HF Commerce > Business education H Social Sciences > HF Commerce > Business societies H Social Sciences > HF Commerce > Electronic commerce |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan > Rembau Campus |
Journal or Publication Title: | APB Rembau e-Bulletin |
ISSN: | 2682-776X |
Volume: | 11 |
Page Range: | pp. 31-32 |
Keywords: | Usahawan, industry kecil dan sederhana, IKS, Kementerian Pembangunan Keusahawanan |
Date: | 2023 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/77639 |