Abstract
Perkembangan media massa kini banyak mempengaruhi gaya hidup masyarakat Malaysia. Kewujudan pelbagai platform media sosial seperti Facebook, Instagram, TikTok dan sebagainya telah menjadikan tempat perkongsian maklumat, berubah daripada medium konvensional kepada dalam talian. Mengikut data daripada Statistik Digital 2022, ia menunjukkan bahawa rakyat Malaysia menggunakan 15 platform media sosial yang berbeza. Daripada keseluruhan platform tersebut, aplikasi TikTok merupakan platform yang keenam paling banyak digunakan di Malaysia iaitu sebanyak 53.8% pengguna. Jumlah pengguna TikTok di Malaysia pada bulan Julai 2022 adalah seramai 17.20 juta orang, dan majoriti pengguna adalah golongan yang berusia 18 tahun ke atas (Digital 2022: Malaysia — DataReportal – Global Digital Insights, 2022). Berdasarkan statistik ini, dapat dilihat aplikasi TikTok menjadi pilihan utama rakyat Malaysia di dalam komunikasi dan perkongsian maklumat.
Metadata
Item Type: | Monograph (Bulletin) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Abdul Rahman, Normaziah UNSPECIFIED Hashim, Norhafiza UNSPECIFIED Yusof, Rozianiwati UNSPECIFIED Mohd Yunus, Sri Yusmawati UNSPECIFIED Aziz Fadzillah, Nor Azlina UNSPECIFIED |
Subjects: | A General Works > AP Periodicals H Social Sciences > HM Sociology > Groups and organizations > Social groups. Group dynamics > Social networks > Online social networks P Language and Literature > PN Literature (General) |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan > Rembau Campus |
Journal or Publication Title: | APB Rembau e-Bulletin |
Keywords: | TikTok, Gaya hidup, Masyarakat |
Date: | 2023 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/77574 |