Kajian terhadap masalah yang dihadapi oleh guru koir dalam mengajar koir di sekolah menengah di Negeri Selangor / Wan Shahrazuddin Wan Abdul Razak

Wan Abdul Razak, Wan Shahrazuddin (2000) Kajian terhadap masalah yang dihadapi oleh guru koir dalam mengajar koir di sekolah menengah di Negeri Selangor / Wan Shahrazuddin Wan Abdul Razak. Degree thesis, Universiti Teknologi MARA (UiTM).

Abstract

Kita telah didedahkan kepada irama yang dialunkan oleh ibu sejak kecil lagi semasa di dalam dakapan mereka. Senandung yang didendangkan menandakan yang kita berada di dalam keadaan yang selamat dalam pelukan mereka. Muzik didengar oleh semua insan di dunia ini. Sama ada sedar atau tidak, telinga kita dihalwakan dengan bunyi-bunyian dan ia memberi kepuasan kepada sesiapa sahaja yang mendengar. Boleh dikatakan muzik merupakan satu elemen yang penting di dalam kehidupan seseorang insan. Muzik juga memainkan peranan dalam mendidik insan tanpa mengira budaya. Apabila kita mendengar lagu-lagu rakyat kita, kata-katanya penuh dengan nasihat. Kata-kata nasihatnya lebih kurang sama tetapi irama melodi lagu-lagu rakyat tersebut yang membezakannya dan irama-irama itu bagaikan "tak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas". Ianya sentiasa segar di dalam ingatan setiap rakyat Malaysia. Lagu-lagu seperti "Rasa Sayang", "Tepuk Amai-Amai", dan "Dodoi Si Dodoi" dikenali oleh hampir semua rakyat Malaysia.

Metadata

Item Type: Thesis (Degree)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Wan Abdul Razak, Wan Shahrazuddin
2000649304
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Thesis advisor
Mohd Tahir, Ramona
UNSPECIFIED
Subjects: M Music and Books on Music > MT Musical instruction and study > Music in special education
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Faculty of Education
Programme: Bachelor Of Music Arts Education (Honor)
Keywords: koir, guru, mengajar
Date: 2000
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/77314
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 77314.pdf] Text
77314.pdf

Download (114kB)

Digital Copy

Digital (fulltext) is available at:

Physical Copy

Physical status and holdings:
Item Status:
On Shelf

ID Number

77314

Indexing

Statistic

Statistic details