Syed Mohamad, Syed Jamal Abdul Nasir
(2002)
Persepsi guru-guru terhadap persekolahan satu sesi / Syed Jamal Abdul Nasir Syed Mohamad.
In: Prosiding Seminar Kebangsaan Sains,Teknologi dan Sains Sosial “Ke Arah Pembangunan Negara”, 27 dan 28 Mei 2002, Hotel Vistana, Kuantan, Pahang.
Abstract
Kajian ini bertujuan meninjau persepsi guru-guru terhadap rancangan Kementerian Pendidikan Malaysia untuk melaksanakan sistem persekolahan satu sesi. Kajian ini dijalankan secara penyelidikan kuantitatif dengan mengedarkan barang soal selidik yang mengukur persepsi guru-guru terhadap sekolah satu sesi. Hasil kajian mendapati persepsi guru-guru terhadap perlaksanaan sekolah satu sesi adalah pasitif apabila 55% daripada guru-guru tersebut bersetuju dengan cadangan sekolah satu sesi. Walau bagaimanapun 55% daripada guru-guru tersebut menyatakan bahawa sekolah satu sesi hanya sesuai dilaksanakan pada tahun 2020. Perbezaan jantina dan sesi guru mengajar tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan dalam memperngaruhi persepsi guru.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Syed Mohamad, Syed Jamal Abdul Nasir UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > School administration and organization L Education > LB Theory and practice of education > School administration and organization > Teachers. Teaching personnel |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus |
Journal or Publication Title: | Prosiding Seminar Kebangsaan Sains,Teknologi dan Sains Sosial Jilid 2 |
Event Title: | Prosiding Seminar Kebangsaan Sains,Teknologi dan Sains Sosial “Ke Arah Pembangunan Negara” |
Event Dates: | 27 dan 28 Mei 2002 |
Page Range: | pp. 253-263 |
Keywords: | Sekolah satu sesi |
Date: | 2002 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74281 |