Abstract
Semenjak negara merdeka pada tahun 1957, beberapa perubahan pesat telah berlaku di dalam sistem pendidikan negara yang kini hanya menggunakan satu bahasa pengantar iaitu bahasa Melayu bagi menggantikan sistem pendidikan Burnes 1949. Bahasa Melayu telah pernah mengalami zaman kegemiangan sebagai bahasa lingua franca seluruh alam kepulauan Melayu. Kedudukan dan mertabat bahasa Melayu telah dijulang kedaulatannya dengan dinyatakan di dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (kini Malaysia), Fasal 15 2 para 1, bahawa "Bahasa Kebangsaan" adalah bahasa Melayu. Dasar Pelajaran Kebangsaaan mengikut Laporan Razak (1958) 3 dan Laporan Rahman Talib (1960) 4 wujud berdasarkan perakuan yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia Fasal 15 2, bertujuan untuk melahirkan sebuah masyarakat yang bersatupadu melalui sistem persekolahan yang menjadikan bahasa Melayu (Bahasa Malaysia) sebagai bahasa pengantar utama di sekolah-sekolah seluruh negara. Ini kerana bahasa adalah alat untuk berkomunikasi dan alat untuk berfikir dan seterusnya melahirkan fikiran. Justru, pertumbuhan bahasa itu perlu dirancang dan dikawal supaya perkembangannya ber jalan selaras dengan kehendak dan aspirasi negara.
Perkembangan bahasa Melayu adalah perkembangan bahasa yang dirancang dan dikawal atau di indungi oleh politik negara untuk didaulatkan sebagai bahasa Melayu tinggi dalam segala aspek kebahasaan. Bahasa Melayu yang telah menjadi bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan negara semenjak merdeka terus berkembang pesat dan kini diiktiraf sebagai bahasa ilmu dan bahasa serantau dan jika boleh sebagai bahasa antarabangsa.
Metadata
Item Type: | Student Project |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Said, Ab. Rahman 92421627 Suib, Baharuddin 92421355 Awang Darus, Abd. Aziz 92422609 |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Advisor Zaidi, Illias UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) > Reading (General) > Diagnosis, evaluation, prediction, improvement techniques L Education > LB Theory and practice of education > Learning. Learning strategies > Affective education |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Melaka |
Programme: | Diploma Pentadbiran Awam |
Keywords: | Kesalahan tatabahasa, Bahasa Melayu, pelajar sekolah menengah |
Date: | 1996 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73876 |
Download
73876.pdf
Download (129kB)