Analisis kesalahan tatabahasa (aspek morfologi) di kalangan pelajar sekolah menengah: kajian kes pelajar tingkatan dua Sekolah Menengah Dato' Mansor, Bahau, Daerah Jempol, Negeri Sembilan / Ab. Rahman Said, Baharuddin Suib and Abd. Aziz Awang Darus

Said, Ab. Rahman and Suib, Baharuddin and Awang Darus, Abd. Aziz (1996) Analisis kesalahan tatabahasa (aspek morfologi) di kalangan pelajar sekolah menengah: kajian kes pelajar tingkatan dua Sekolah Menengah Dato' Mansor, Bahau, Daerah Jempol, Negeri Sembilan / Ab. Rahman Said, Baharuddin Suib and Abd. Aziz Awang Darus. [Student Project] (Submitted)

Abstract

Semenjak negara merdeka pada tahun 1957, beberapa perubahan pesat telah berlaku di dalam sistem pendidikan negara yang kini hanya menggunakan satu bahasa pengantar iaitu bahasa Melayu bagi menggantikan sistem pendidikan Burnes 1949. Bahasa Melayu telah pernah mengalami zaman kegemi­angan sebagai bahasa lingua franca seluruh alam kepulauan Melayu. Kedudukan dan mertabat bahasa Melayu telah dijulang kedaulatannya dengan dinyatakan di dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu (kini Malaysia), Fasal 15 2 para 1, bahawa "Bahasa Kebangsaan" adalah bahasa Melayu. Dasar Pelajaran Kebangsaaan mengikut Laporan Razak (1958) 3 dan Laporan Rahman Talib (1960) 4 wujud berdasarkan perakuan yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia Fasal 15 2, bertujuan untuk melahirkan sebuah masyarakat yang bersatupadu melalui sistem persekolahan yang menjadikan bahasa Melayu (Bahasa Malaysia) sebagai bahasa pengantar utama di sekolah-sekolah seluruh negara. Ini kerana bahasa adalah alat untuk berkomunikasi dan alat untuk berfikir dan seterusnya melahirkan fikiran. Justru, pertumbuhan bahasa itu perlu dirancang dan dikawal supaya perkembangannya ber jalan selaras dengan kehendak dan aspirasi negara.
Perkembangan bahasa Melayu adalah perkembangan bahasa yang dirancang dan dikawal atau di indungi oleh politik negara untuk didaulatkan sebagai bahasa Melayu tinggi dalam segala aspek kebahasaan. Bahasa Melayu yang telah menjadi bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan negara semenjak merdeka terus berkembang pesat dan kini diiktiraf sebagai bahasa ilmu dan bahasa serantau dan jika boleh sebagai bahasa antarabangsa.

Metadata

Item Type: Student Project
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Said, Ab. Rahman
92421627
Suib, Baharuddin
92421355
Awang Darus, Abd. Aziz
92422609
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Advisor
Zaidi, Illias
UNSPECIFIED
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) > Reading (General) > Diagnosis, evaluation, prediction, improvement techniques
L Education > LB Theory and practice of education > Learning. Learning strategies > Affective education
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Melaka
Programme: Diploma Pentadbiran Awam
Keywords: Kesalahan tatabahasa, Bahasa Melayu, pelajar sekolah menengah
Date: 1996
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/73876
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 73876.pdf] Text
73876.pdf

Download (129kB)

Digital Copy

Digital (fulltext) is available at:

Physical Copy

Physical status and holdings:
Item Status:

ID Number

73876

Indexing

Statistic

Statistic details