Abstract
Kemajuan teknologi telah memberikan sumbangan yang besar kepada manusia hari ini. Kemajuan komputer khususnya telah memberikan perubahan yang besar kepada kemajuan dunia. Dari berbagai-bagai kemajuan yang diciptakan maka lahirlah satu bentuk permainan yang dinamakan 'permainan video' (video games). Permainan ini amat digemari oleh golongan dewasa, remaj adan kanak- kanak. Ia juga boleh diletakkan di dalam poket dan boleh di main di mana-mana dan juga pada bila-bila masa sahaja. Di dalam kemajuan yang telah diciptakan ianya telah memberikan sedikit sebanyak kesan buruk. Keburukannya ialah kekerapan mengunjungi pusat-pusat video khususnya golongan remaja yang akhirnya melahirkan satu gejala negatif. Antara gejala tersebut ialah keruntuhan moral para golongan remaja , kejadian jenayah-jenayah kecil, ponteng sekolah dan banyak lagi kesalahan dan pelanggaran disiplin sekolah telah ditimbulkan seperti melawan guru, peras ugut, berjudi dan lain-lain. Bagaimana pun tidak dinafikan video games ini juga dapat memberikan kebai kan. Di sekolah-sekolah umpamanya, ia di gunakan untuk pembentukan pemikiran murid-murid sekolah. Tetapi pada jangka masa yang panjang ianya telah mengakibatkan kesan yang buruk menyebabkan golongan remaja terlalu leka sehingga mereka mementingkan video games dari belajar.
Metadata
Item Type: | Student Project |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Buang, Abdullah UNSPECIFIED |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) H Social Sciences > HM Sociology > Deviant behavior. Social deviance H Social Sciences > HM Sociology > Social change H Social Sciences > H Social Sciences (General) > Research |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Melaka |
Programme: | Diploma Pentadbiran Awam |
Keywords: | Pusat hiburan; Permainan video; Remaja; Akhlak |
Date: | 1994 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/72669 |
Download
72669.pdf
Download (4MB)