Mengkaji sejauh manakah permainan komputer membantu perkembangan minda kanak-kanak / Maslina Masud

Masud, Maslina (1999) Mengkaji sejauh manakah permainan komputer membantu perkembangan minda kanak-kanak / Maslina Masud. Degree thesis, Universiti Teknologi MARA (UiTM).

Abstract

Komputer adalah sejenis peranti (device) pengiraan yang boleh menerima data-data di samping menjalankan siri-siri operasi aritmetik dan logik ke atas data-data tersebut serta mengeluarkan hasil operasi sebagai maklumat-maklumat yang berguna kepada penggunanya. Komputer berupaya menyimpan dan memanggil semula maklumat-maklumat yang banyak yang terdiri daripada nombor, huruf, perkataan, formula, tanda bacaan serta tanda matematik. Penggunaan komputer meliputi sektor pendidikan, perniagaan, perubatan, ekonomi, perdagangan dan lain-lain. Permainan komputer pula merupakan satu permainan yang berbantukan komputer. Ianya terhasil daripada perisian tindakan-bersaling. Perisian tindakan-bersaling ini telah mengakibatkan pertumbuhan industri baru iaitu telah memberikan sumbangan yang besar kepada perkembangan penggunaan grafik komputer serta dialog di antara manusia dengan komputer. Permainan komputer menggabungkan elemen-elemen seperti pengaturcaraan, kejuruteraan bunyi, grafik berkumpulan, pengurusan pengkalan data dan pengawalan perkakasan.

Metadata

Item Type: Thesis (Degree)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Masud, Maslina
95942923
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Thesis advisor
Mujir, Salleh
UNSPECIFIED
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Faculty of Art and Design
Programme: Ijazah Sarjana Muda Senireka Perindustrian
Keywords: Permainan komputer, menguji minda, alat pembelajaran
Date: 1999
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/70754
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 70754.pdf] Text
70754.pdf

Download (486kB)

Digital Copy

Digital (fulltext) is available at:

Physical Copy

Physical status and holdings:
Item Status:
On Shelf

ID Number

70754

Indexing

Statistic

Statistic details