Abstract
Komputer adalah sejenis peranti (device) pengiraan yang boleh menerima data-data di samping menjalankan siri-siri operasi aritmetik dan logik ke atas data-data tersebut serta mengeluarkan hasil operasi sebagai maklumat-maklumat yang berguna kepada penggunanya. Komputer berupaya menyimpan dan memanggil semula maklumat-maklumat yang banyak yang terdiri daripada nombor, huruf, perkataan, formula, tanda bacaan serta tanda matematik. Penggunaan komputer meliputi sektor pendidikan, perniagaan, perubatan, ekonomi, perdagangan dan lain-lain. Permainan komputer pula merupakan satu permainan yang berbantukan komputer. Ianya terhasil daripada perisian tindakan-bersaling. Perisian tindakan-bersaling ini telah mengakibatkan pertumbuhan industri baru iaitu telah memberikan sumbangan yang besar kepada perkembangan penggunaan grafik komputer serta dialog di antara manusia dengan komputer. Permainan komputer menggabungkan elemen-elemen seperti pengaturcaraan, kejuruteraan bunyi, grafik berkumpulan, pengurusan pengkalan data dan pengawalan perkakasan.
Metadata
Item Type: | Thesis (Degree) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Masud, Maslina 95942923 |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Thesis advisor Mujir, Salleh UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Faculty of Art and Design |
Programme: | Ijazah Sarjana Muda Senireka Perindustrian |
Keywords: | Permainan komputer, menguji minda, alat pembelajaran |
Date: | 1999 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/70754 |
Download
70754.pdf
Download (486kB)