Abstract
Satu kaedah untuk menilai, kefahaman pelajar dalam pembelajaran pengaturcaraan adalah melalui tugasan pengaturcaraan yang biasanya dijalankan semasa sesi makmal. Walaupun banyak contoh dan latihan dibincangkan semasa kuliah, pelajar masih mempunyai masalah untuk menulis kod atur cara secara individu. Keadaan ini agak menonjol bagi kelompok pelajar sederhana dan lemah. Secara tradisional, tugasan makmal yang diberikan kepada pelajar adalah dalam bentuk huraian berasaskan masalah. Masalah biasanya dihuraikan seperti dalam buku teks tanpa sebarang bimbingan untuk membantu pelajar menyelesaikannya. Kajian kesusasteraan mendapati bahawa, pelajar yang disuruh menulis atur cara lengkap berada dalam keadaan dibelenggu tekanan, tidak pasti bagaimana untuk bermula, dan terkapai-kapai tanpa tujuan. Justeru artikel ini mengetengahkan panduan penyediaan tugasan makmal yang boleh membantu pelajar menyelesaikan tugasan dengan lebih lancar.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Johan, Elly Johana ellyjohana@uitm.edu.my Wan Mohammad, Wan Anisha wanan122@uitm.edu.my Mohd Mydin, Azlina azlin143@uitm.edu.my Mohamed Yusoff, Syarifah Adilah syarifah.adilah@uitm.edu.my |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Advisor Umar, Norazah UNSPECIFIED Chief Editor Othman, Jamal UNSPECIFIED Editor Kadar, Rozita UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > Educational psychology L Education > LB Theory and practice of education > Educational psychology > Group behavior |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang > Permatang Pauh Campus |
Journal or Publication Title: | Implication Of Students’ Performance And Obstacles Through Open Distance Learning (Odl) Teaching Methods During Movement Control Orders (Mco), Covid-19 |
ISSN: | 978-967-25608-0-7 |
Volume: | 2 |
Page Range: | pp. 35-44 |
Keywords: | Tugasan Pengaturcaraan, Berpandu, Berperingkat, Lelaran |
Date: | August 2021 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/69779 |