MD lego meningkatkan kefahaman dan kemahiran murid dalam topik darab dan bahagi / Karthikesan Manikabasagan

Manikabasagan, Karthikesan (2020) MD lego meningkatkan kefahaman dan kemahiran murid dalam topik darab dan bahagi / Karthikesan Manikabasagan. In: UNSPECIFIED.

Abstract

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengatasi masalah murid dalam operasi darab dan bahagi. Tindakan difokuskan untuk meningkatkan penguasaan algoritma dan konsep dalam pendaraban dan pembahagian. Kaedah ‘MD Lego’ diperkenalkan untuk mengatasi masalah murid. Kaedah ‘MD Lego’
merupakan satu kaedah yang boleh menyelesaikan operasi darab dan bahagi serta merangsangkan semua tahap murid dimana murid yang menguasai dan tidak menguasai sifir juga dapat menguasai kemahiran bahagi dan darab. Cara pengumpulan data yang digunakan dalam kajian ini ialah ujian pra dan pasca.
Data dikumpul dan dianalisis secara kuantitatif. Hasil analisis data menunjukkan bahawa penggunaan Kaedah ‘MD Lego’ dapat meningkatkan penguasaan algoritma dan konsep kedua-dua operasi tersebut. Kaedah ini juga akan membantu murid untuk mudah menyelesaikan soalan darab dan bahagi serta
memotivasikan murid secara positif. Penyelidikan ini berjaya membantu memperbaiki amalan pendidikan ke arah peningkatan yang lebih baik dan menyemai nilai-nilai positif dalam diri saya.

Metadata

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Manikabasagan, Karthikesan
karthikesan0411@gmail.com
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice)
L Education > LB Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) > Teaching aids and devices
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Perak
Journal or Publication Title: The 9th International Innovation, Invention and Design Competition 2020
Page Range: pp. 233-234
Keywords: MD lego; operasi darab dan bahagi; matematik
Date: 2020
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68600
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 68600.pdf] Text
68600.pdf

Download (415kB)

ID Number

68600

Indexing

Statistic

Statistic details