Abstract
Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengatasi masalah murid dalam operasi darab dan bahagi. Tindakan difokuskan untuk meningkatkan penguasaan algoritma dan konsep dalam pendaraban dan pembahagian. Kaedah ‘MD Lego’ diperkenalkan untuk mengatasi masalah murid. Kaedah ‘MD Lego’
merupakan satu kaedah yang boleh menyelesaikan operasi darab dan bahagi serta merangsangkan semua tahap murid dimana murid yang menguasai dan tidak menguasai sifir juga dapat menguasai kemahiran bahagi dan darab. Cara pengumpulan data yang digunakan dalam kajian ini ialah ujian pra dan pasca.
Data dikumpul dan dianalisis secara kuantitatif. Hasil analisis data menunjukkan bahawa penggunaan Kaedah ‘MD Lego’ dapat meningkatkan penguasaan algoritma dan konsep kedua-dua operasi tersebut. Kaedah ini juga akan membantu murid untuk mudah menyelesaikan soalan darab dan bahagi serta
memotivasikan murid secara positif. Penyelidikan ini berjaya membantu memperbaiki amalan pendidikan ke arah peningkatan yang lebih baik dan menyemai nilai-nilai positif dalam diri saya.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Manikabasagan, Karthikesan karthikesan0411@gmail.com |
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) L Education > LB Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) > Teaching aids and devices |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Perak |
Journal or Publication Title: | The 9th International Innovation, Invention and Design Competition 2020 |
Page Range: | pp. 233-234 |
Keywords: | MD lego; operasi darab dan bahagi; matematik |
Date: | 2020 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68600 |