Abstract
Permainan “LETTER CHUNK” diperkenalkan untuk mengatasi masalah murid dalam penguasaan kosa kata dan membolehkan murid untuk meningkatkan kemahiran membentuk perkataan. Permainan “LETTER CHUNK” ini dihasilkan berpandukan teori pembelajaran behaviorisme. Permainan ini boleh diaplikasikan dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu. “LETTER CHUNK” boleh dijadikan satu platform kepada murid untuk menguasai kemahiran yang ditetapkan dalam kurikulum KSSR iaitu kemahiran membaca, mengira, menulis dan menaakul. Selain itu, pemain dapat mengenal pasti huruf vokal dan konsonan serta mengetahui cara tulis huruf dengan betul. Cara pengumpulan data yang digunakan dalam kajian ini ialah ujian pra dan pasca. Hasil analisis data menunjukkan bahawa penggunaan permainan “LETTER CHUNK” dapat meningkatkan penguasaan kosa kata.
Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Manikabasagan, Karthikesan abd3069@moe.edu.my Yehambaram, Sana Kaiteri UNSPECIFIED Subramaniam, Komathi UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) L Education > LB Theory and practice of education > Teaching (Principles and practice) > Teaching aids and devices |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Perak |
Journal or Publication Title: | University Teknologi MARA, Perak |
Event Title: | The 9th International Innovation, Invention & Design Competition |
Event Dates: | 17 May - 10 Oct 2020 |
Page Range: | pp. 169-170 |
Keywords: | Permainan “LETTER CHUNK”; Bahasa Inggeris; Bahasa Melayu; Kurikulum KSSR |
Date: | 2020 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/68114 |