Taher, Azman
(1991)
Sistem mentor: rasional dan pelaksanaan / Azman Taher.
GADING Majalah Akademik ITM Cawangan Pahang, 3 (4): 5.
pp. 63-69.
ISSN 0128-5599
Abstract
Tidak dinafikan bahawa keberkesanan gabungan Hal Ehwal Akademik (HEA) dan Hal Ehwal Pelajar (HEP) memainkan peranan "integral" dalam pencapaian objektif ITM. Jadi, sistem mentor yang terdiri daripada pensyarah-pensyarah di bawah penyeliaan HEP dan pengawasan Unit Kaunseling boleh dijadikan sebagai altematif dalam membentuk satu kaedah yang boleh merapatkan lagi tali perhubungan antara HEA dan HEP. Dengan ini secara tidak langsung dapat melatih kakitangan akademik menasihati pelajar-pelajar menggunakan pendekatan dan teknik yang sesuai. Di samping itu, dapat melatih pelajar-pelajar menangani masalah mereka dengan lebih berkesan.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Taher, Azman UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > College and university teachers L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Institutions of higher education L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Malaysia |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus |
Journal or Publication Title: | GADING Majalah Akademik ITM Cawangan Pahang |
UiTM Journal Collections: | Others > GADING |
ISSN: | 0128-5599 |
Volume: | 3 |
Number: | 4 |
Page Range: | pp. 63-69 |
Keywords: | Sistem mentor, kakitangan akademik, Institut Teknologi MARA (ITM) |
Date: | 1991 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/66104 |