Pengajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua berdasarkan pendekatan natural dan deduktif / Syed Jamal Abdul Nasir Syed Mohamad

Syed Mohamad, Syed Jamal Abdul Nasir (1998) Pengajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua berdasarkan pendekatan natural dan deduktif / Syed Jamal Abdul Nasir Syed Mohamad. GADING Jurnal ITM Cawangan Pahang, 4 (1): 4. pp. 35-50. ISSN 0128-5599

Abstract

Artikel ini cuba mendedahkan bagaimana mengaplikasikan pendekatan natural dan pendekatan deduktif dalam mengajar Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Pendekatan natural ialah satu pendekatan yang membentuk suasana pembelajaran yang seakan-akan sama seperti seseorang itu belajar bahasa pertama. Manakala pendekatan deduktif pula ialah pendekatan pengajaran yang berasaskan daripada peraturan-peraturan generalisasi kepada contoh khusus, dan seterusnya beralih kepada kesimpulan, atau penggunaan generalisasi tersebut. Daripada penyelidikan ini, didapati pendekatan natural dan deduktif boleh menyumbang hasil yang berkesan kepada pengajar-pengajar Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Segala prosedur diterangkan dengan terperinci bagi memudahkan pembaca mengaplikasikan pendekatan ini.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Syed Mohamad, Syed Jamal Abdul Nasir
UNSPECIFIED
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > Study skills
L Education > LB Theory and practice of education > Learning. Learning strategies
P Language and Literature > PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania > Malay language. General works. History
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus
Journal or Publication Title: GADING Jurnal ITM Cawangan Pahang
UiTM Journal Collections: Others > GADING
ISSN: 0128-5599
Volume: 4
Number: 1
Page Range: pp. 35-50
Keywords: Bahasa Melayu, Pengajaran, Bahasa kedua
Date: 1998
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65800
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 65800.PDF] Text
65800.PDF

Download (9MB)

ID Number

65800

Indexing

Statistic

Statistic details