Abstract
Artikel ini cuba mendedahkan bagaimana mengaplikasikan pendekatan natural dan pendekatan deduktif dalam mengajar Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Pendekatan natural ialah satu pendekatan yang membentuk suasana pembelajaran yang seakan-akan sama seperti seseorang itu belajar bahasa pertama. Manakala pendekatan deduktif pula ialah pendekatan pengajaran yang berasaskan daripada peraturan-peraturan generalisasi kepada contoh khusus, dan seterusnya beralih kepada kesimpulan, atau penggunaan generalisasi tersebut. Daripada penyelidikan ini, didapati pendekatan natural dan deduktif boleh menyumbang hasil yang berkesan kepada pengajar-pengajar Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Segala prosedur diterangkan dengan terperinci bagi memudahkan pembaca mengaplikasikan pendekatan ini.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Syed Mohamad, Syed Jamal Abdul Nasir UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Study skills L Education > LB Theory and practice of education > Learning. Learning strategies P Language and Literature > PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania > Malay language. General works. History |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus |
Journal or Publication Title: | GADING Jurnal ITM Cawangan Pahang |
UiTM Journal Collections: | Others > GADING |
ISSN: | 0128-5599 |
Volume: | 4 |
Number: | 1 |
Page Range: | pp. 35-50 |
Keywords: | Bahasa Melayu, Pengajaran, Bahasa kedua |
Date: | 1998 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65800 |