Penerimaan non-muslim terhadap matapelajaran tamadun islam (TIS) dalam sistem ITM / Zulkarnain Yusuff and Rasid Muhamad

Yusuff, Zulkarnain and Muhamad, Rasid (1999) Penerimaan non-muslim terhadap matapelajaran tamadun islam (TIS) dalam sistem ITM / Zulkarnain Yusuff and Rasid Muhamad. GADING Jurnal ITM Cawangan Pahang, 5 (1): 3. pp. 26-37. ISSN 0128-5599

Abstract

Memandangkan pelajar-pelajar ITM terdiri daripada golongan bumiputera dan menganut ajaran agama yang berbeza, maka ITM melalui Pusat Pendidikan Islam telah melaksanakan dua matapelajaran yang berbeza. Bagi pelajar-pelajar Islam pendekatan lebih kepada mendidik dan menghayati Islam. Kepada pelajar non muslim pendekatan adalah lebih kepada pendedahan dan penerangan tentang pandangan Islam. Ini selaras dengan falsafah pendidikan negara yang menekankan pendidikan yang sepadu dan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepada kepercayaan kepada Tuhan. Dalam konteks tulisan ini ia merupakan beberapa intisari penting pelaksanaan matapelajaran Tamadun Islam (TIS) kepada pelajar-pelajar non-muslim dalam sistem pembelajaran di ITM. lanya berlandaskan kepada beberapa dapatan penting penyelidikan yang telah dijalankan terhadap pelajar-pelajar non-muslim di ITM.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Yusuff, Zulkarnain
UNSPECIFIED
Muhamad, Rasid
UNSPECIFIED
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Research
L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Institutions of higher education
L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Malaysia
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus
Journal or Publication Title: GADING Jurnal ITM Cawangan Pahang
UiTM Journal Collections: Others > GADING
ISSN: 0128-5599
Volume: 5
Number: 1
Page Range: pp. 26-37
Keywords: Pelajar non-muslim, Matapelajaran Tamadun Islam (TIS), ITM
Date: 1999
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65717
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 65717.PDF] Text
65717.PDF

Download (6MB)

ID Number

65717

Indexing

Statistic

Statistic details