Abstract
Memandangkan pelajar-pelajar ITM terdiri daripada golongan bumiputera dan menganut ajaran agama yang berbeza, maka ITM melalui Pusat Pendidikan Islam telah melaksanakan dua matapelajaran yang berbeza. Bagi pelajar-pelajar Islam pendekatan lebih kepada mendidik dan menghayati Islam. Kepada pelajar non muslim pendekatan adalah lebih kepada pendedahan dan penerangan tentang pandangan Islam. Ini selaras dengan falsafah pendidikan negara yang menekankan pendidikan yang sepadu dan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepada kepercayaan kepada Tuhan. Dalam konteks tulisan ini ia merupakan beberapa intisari penting pelaksanaan matapelajaran Tamadun Islam (TIS) kepada pelajar-pelajar non-muslim dalam sistem pembelajaran di ITM. lanya berlandaskan kepada beberapa dapatan penting penyelidikan yang telah dijalankan terhadap pelajar-pelajar non-muslim di ITM.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Yusuff, Zulkarnain UNSPECIFIED Muhamad, Rasid UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Research L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Institutions of higher education L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Malaysia |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Pahang > Jengka Campus |
Journal or Publication Title: | GADING Jurnal ITM Cawangan Pahang |
UiTM Journal Collections: | Others > GADING |
ISSN: | 0128-5599 |
Volume: | 5 |
Number: | 1 |
Page Range: | pp. 26-37 |
Keywords: | Pelajar non-muslim, Matapelajaran Tamadun Islam (TIS), ITM |
Date: | 1999 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/65717 |