Abstract
Perniagaan makanan harian adalah antara perniagaan yang terselamat daripada terjejas akibat COVID-19. Makanan sama ada telah dimasak atau yang mentah merupakan produk keperluan semua pihak. Perniagaan ini kurang terjejas berbanding jenis perniagaan yang lain. Tidak dinafikan jumlah jualan tidak serancak sebelum ini terutamanya restoran dan gerai makan, namun dengan kreativiti peniaga, perkhidmatan pesanan secara atas talian dapat dilakukan. Begitu juga dengan barangan mentah. Ketika keselamatan untuk berada di luar rumah tidak terjamin, inisiatif peniaga melakukan perkhidmatan penghantaran menjadi tarikan pembeli. Pelbagai cara pemasaran yang cepat dan pantas pada masa kini yang memudahkan promosi dan interaksi peniaga dan pembeli. Perkhidmatan penghantaran luar juga rancak dan menjadi kebiasaan kepada masyarakat. Peniaga perlu relevan dengan perubahan teknologi dan kehendak pelanggan dalam memastikan perniagaan dapat bersaing maju.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Zainal Abedin, Nur Fadhlina UNSPECIFIED Abd Rashid, Mohd Elfee UNSPECIFIED |
Subjects: | A General Works > AP Periodicals H Social Sciences > HF Commerce > Business education H Social Sciences > HF Commerce > Business societies H Social Sciences > HF Commerce > Electronic commerce P Language and Literature > PN Literature (General) |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Negeri Sembilan |
Journal or Publication Title: | ASPIRASI FPP |
ISSN: | 2735-0509 |
Page Range: | pp. 26-28 |
Keywords: | Idea, Perniagaan, perkhidmatan penghantaran, Covid-19 |
Date: | 2020 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/64987 |