Peranan kerajaan di dalam membangun masyarakat Penan di Sarawak / Rasli Baki …[et al.]

Baki, Rasli and Ahmad Fauzi, Hamliah and Mohiden, Maria and Abdillah, Habibah (1994) Peranan kerajaan di dalam membangun masyarakat Penan di Sarawak / Rasli Baki …[et al.]. [Student Project] (Unpublished)

Abstract

Rakyat Malaysia biasanya mempunyai kefahaman yang salah mengenai masyarakat Panan di Sarawak. Sebagai kumpulan etnik, mereka sering dikelirukan dengan Punan dan Punan Bah. Sebagai masyarakat nomad pula, mereka disangkakan hidup mengembara tanpa tujuan di dalam hutan, mencari nafkah dengan tiada haluan, sejarah, budaya dan identiti terhadap sesuatu tempat itu. Dalam penyelidikan ini akan dibincangkan beberapa aspek kehidupan mereka siapa mereka sebenarnya, di mana mereka boleh dijumpai, bagaimana corak kehidupan mereka, bagaimana mereka mengguna dan menguruskan sumber-sumber yang ada di dalam hutan, aktiviti ekonomi mereka, latarbelakang serta kebudayaan mereka. Tumpuan utama penyelidikan ini adalah mengenai penglibatan pihak Kerajaan dalam membantu membangunkan kaum penan di Sarawak yang mana akan dibincangkan secara mendalam kemudian nanti.

Metadata

Item Type: Student Project
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Baki, Rasli
UNSPECIFIED
Ahmad Fauzi, Hamliah
UNSPECIFIED
Mohiden, Maria
UNSPECIFIED
Abdillah, Habibah
UNSPECIFIED
Subjects: H Social Sciences > HT Communities. Classes. Races > Races. Including race as a social group and race relations in general
H Social Sciences > HT Communities. Classes. Races > Urbanization. City and country
H Social Sciences > H Social Sciences (General) > Research
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Sarawak > Kota Samarahan Campus > Faculty of Administrative Science and Policy Studies
Programme: Diploma Pentadbiran Awam
Keywords: Masyarakat Penan, Sarawak
Date: November 1994
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/64664
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 64664.pdf] Text
64664.pdf

Download (1MB)

Digital Copy

Digital (fulltext) is available at:

Physical Copy

Physical status and holdings:
Item Status:
On Shelf

ID Number

64664

Indexing

Statistic

Statistic details