Abstract
Pencapaian Matematik di kalangan pelajr-pelajar di Malaysia sememangnya kurang memuaskan dan perlu di ambil perhatian yang sewajarnya. Perkara ini diakui sendiri oleh Menteri Pendidikan Malaysia sendiri dalam ucapannya semasa majlis pelancaran latihan Mental Aritmatik pada 2 Julai 1998. Kerajaan telah mengambil beberapa langkah untuk menangani masalah ini dimulai dengan pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) yang dilancarkan pada 1983 dan berteraskan 3M iaitu Kemahiran Menulis Membaca Dan Mengira. Kerajaan juga telah memperkenalkan beberapa pendekatan seperti penggunaan alat bantuan mengajar yang sesuai, penggunaan Sempoa dan juga Mental Aritmatik. Hasil kajian ini telah menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara faktor Sikap dan Persekitaran dengan pencapaian Matematik di peringkat Peperiksaan sijil Pelajaran Malaysia.
Metadata
Item Type: | Student Project |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Hambali, Hairudin Ruzaili 95871020 Md. Yusoff, Shamsulzaila 95873691 Md. Isa, Anuar Junaidi 95873453 Nayan, Noor Jasman 95903401 |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Advisor Mohd Harun, Mohd Fauzi UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Perak |
Programme: | Diploma Pentadbiran Awam |
Keywords: | Analisis faktor, pencapaian matematik, SPM |
Date: | 2000 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/62876 |
Download
62876.pdf
Download (140kB)