Abstract
Kajian mengenai Punca-Punca Kelemahan Pelajar Melayu Dalam Menguasai Matapelajaran Matematik bertujuan untuk mengkaji pencapaian kelulusan matematik di kalangan pelajar Melayu yang rendah. Antara sebab-sebab kelemahan pelajar-pelajar Melayu adalah sikap negatif terhadap matematik. Oleh kerana itu perubahan sikap yang lebih positif terhadap matematik adalah penting untuk menjamin kejayaan di masa depan. Selain daripada itu SES yang berbeza, keadaan persekitaran, proses pengajaran dan pembelajaran, inisiatif guru dan murid dan sebagainya juga mempengaruhi pencapaian matematik. Kajian ini dapat membantu pelajar-pelajar, guru, kaunselor, ibu bapa dan seterusnya masyarakat menyedari pentingnya matematik di dalam kehidupan seharian. Pihak guru boleh meningkatkan keberkesanan pendidikan dan pembelajaran matematik di sekolah di samping membimbing pelajar bagi menyelesaikan pelbagai masalah berasaskan kemahiran yang diterima. Di samping memberi sumbangan yang begitu besar dalam melahirkan masyarakat yang progresif yang dihasratkan untuk mencapai Wawasan 2020.
Metadata
Item Type: | Student Project |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Baharon, Bain 94796279 Abd Rashid, Rohanim 94796558 Idris, Said 94794450 |
Contributors: | Contribution Name Email / ID Num. Advisor Mohd Harun, Mohd Fauzi UNSPECIFIED |
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Perak |
Programme: | Diploma Pentadbiran Awam dan Undang-Undang |
Keywords: | Pelajar Melayu, matematik, keberkesanan pendidikan |
Date: | 1998 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/62875 |
Download
62875.pdf
Download (122kB)