Kajian mengenai punca-punca kelemahan pelajar-pelajar Melayu dalam menguasai matapelajaran matematik: kajian kes daerah Kinta dan Hilir Perak / Bain Baharon, Rohanim Abd Rashid and Said Idris

Baharon, Bain and Abd Rashid, Rohanim and Idris, Said (1998) Kajian mengenai punca-punca kelemahan pelajar-pelajar Melayu dalam menguasai matapelajaran matematik: kajian kes daerah Kinta dan Hilir Perak / Bain Baharon, Rohanim Abd Rashid and Said Idris. [Student Project] (Unpublished)

Abstract

Kajian mengenai Punca-Punca Kelemahan Pelajar Melayu Dalam Menguasai Matapelajaran Matematik bertujuan untuk mengkaji pencapaian kelulusan matematik di kalangan pelajar Melayu yang rendah. Antara sebab-sebab kelemahan pelajar-pelajar Melayu adalah sikap negatif terhadap matematik. Oleh kerana itu perubahan sikap yang lebih positif terhadap matematik adalah penting untuk menjamin kejayaan di masa depan. Selain daripada itu SES yang berbeza, keadaan persekitaran, proses pengajaran dan pembelajaran, inisiatif guru dan murid dan sebagainya juga mempengaruhi pencapaian matematik. Kajian ini dapat membantu pelajar-pelajar, guru, kaunselor, ibu bapa dan seterusnya masyarakat menyedari pentingnya matematik di dalam kehidupan seharian. Pihak guru boleh meningkatkan keberkesanan pendidikan dan pembelajaran matematik di sekolah di samping membimbing pelajar bagi menyelesaikan pelbagai masalah berasaskan kemahiran yang diterima. Di samping memberi sumbangan yang begitu besar dalam melahirkan masyarakat yang progresif yang dihasratkan untuk mencapai Wawasan 2020.

Metadata

Item Type: Student Project
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Baharon, Bain
94796279
Abd Rashid, Rohanim
94796558
Idris, Said
94794450
Contributors:
Contribution
Name
Email / ID Num.
Advisor
Mohd Harun, Mohd Fauzi
UNSPECIFIED
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Perak
Programme: Diploma Pentadbiran Awam dan Undang-Undang
Keywords: Pelajar Melayu, matematik, keberkesanan pendidikan
Date: 1998
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/62875
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 62875.pdf] Text
62875.pdf

Download (122kB)

Digital Copy

Digital (fulltext) is available at:

Physical Copy

Physical status and holdings:
Item Status:
Processing

ID Number

62875

Indexing

Statistic

Statistic details