Analisis faktor sikap, jantina dan kaum dalam mempengaruhi pencapaian matematik pelajar tahun 6 dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) di Daerah Larut, Matang dan selama kajian kes : Sekolah Rendah Kebangsaan All Saints, Taiping Perak / Ahamad Faadzil Alang ... [et al.]

Alang, Ahamad Faadzil and Zakaria, Abdul Kahar and Baharudin, Fakhri and Husin, Zaiton (1999) Analisis faktor sikap, jantina dan kaum dalam mempengaruhi pencapaian matematik pelajar tahun 6 dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) di Daerah Larut, Matang dan selama kajian kes : Sekolah Rendah Kebangsaan All Saints, Taiping Perak / Ahamad Faadzil Alang ... [et al.]. [Student Project] (Unpublished)

Abstract

Pencapaian matematik di kalangan pelajar-pelajar di Malaysia sememangnya kurang memuaskan dan perlu diambil perhatian yang sewajarnya. Perkara ini diakui sendiri oleh Menteri Pendidikan Malaysia sendiri dalam ucapannya semasa Majlis Pelancaran Latihan Mental Aritmatik pada 2 Julai 1998. Kerajaan telah mengambil beberapa langkah untuk menangani masalah ini dimulai dengan pelaksanaan Karikulum Bersepadu Sekolah Rendah yang dilancarkan pada 1983 dan berteraskan 3M iaitu menulis, membaca dan mengira. Kerajaan juga telah memperkenalkan beberapa pendekatan seperti penggunaan alat bantuan mengajar yang sesuai, penggunaan sempoa dan juga mental aritmatik. Usaha-usaha tersebut dalam jangkamasa pendek telah menampakkan hasil dengan peningkatan peratusan kebangsaan dalam Matematik di peringkat UPSR dan peperiksaan utama yang lain.

Metadata

Item Type: Student Project
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Alang, Ahamad Faadzil
UNSPECIFIED
Zakaria, Abdul Kahar
UNSPECIFIED
Baharudin, Fakhri
UNSPECIFIED
Husin, Zaiton
UNSPECIFIED
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > Secondary education. High school teaching
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Perak
Programme: Diploma Pentadbiran Awam
Keywords: UPSR, matematik, analisis faktor
Date: 1999
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/62858
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 62858.pdf] Text
62858.pdf

Download (123kB)

Digital Copy

Digital (fulltext) is available at:

Physical Copy

Physical status and holdings:
Item Status:
Processing

ID Number

62858

Indexing

Statistic

Statistic details