Abstract
Guru tauliah merupakan penyumbang terpenting dalam pembangunan pendidikan peringkat akar umbi dalam masyarakat Islam. Namun begitu, terdapat beberapa permasalahan yang ditemui berkenaan dengan pengetahuan hadis daif dalam kalangan guru tauliah. Tambahan pula kedudukan hadis daif merupakan sesuatu perkara yang sering diperdebatkan. Objektif kajian ini bertujuan untuk menilai persepsi guru tauliah terhadap pengetahuan status hadis daif. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif iaitu menggunakan instrumen soal selidik melibatkan 240 responden guru tauliah yang melibatkan tiga daerah di Negeri Melaka iaitu Melaka Tengah, Jasin dan Alor Gajah dengan menggunakan kaedah persampelan rawak berstrata. Data telah dianalisis menggunakan perisian IBM Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 25.0 secara deskriptif untuk mengetahui nilai min, peratusan dan data interpretasi. Dapatan kajian mendapati persepsi guru tauliah terhadap pengetahuan status hadis berada pada tahap sederhana tinggi. Rumusan dari kajian ini mendapati tidak semua guru tauliah mempunyai latar belakang pengajian ilmu hadis. Selain itu, kemungkinan natijah pertembungan di antara beberapa aliran dan kumpulan menyebabkan timbul perbezaan kefahaman di antara mereka.
Metadata
Item Type: | Article |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Shahrulail, Muhammad Ashraf UNSPECIFIED Soroni, Mohd Khafidz UNSPECIFIED |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc > Islam > Sacred books > Hadith literature. Traditions. Sunna L Education > LB Theory and practice of education > College and university teachers |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) |
Journal or Publication Title: | Journal of Contempory Islamic Studies |
UiTM Journal Collections: | UiTM Journal > Journal of Contempory Islamic Studies (JCIS) |
ISSN: | ISSN 2289-9634 e-ISSN 0128-0902 |
Volume: | 10 |
Number: | 1 |
Page Range: | pp. 1-13 |
Keywords: | Guru tauliah, hadis daif, pengetahuan, persepsi |
Date: | April 2024 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/62220 |