Abstract
Kajian ini merupakan kajian mengenai prestasi akademik pelajar mengikut jantina di Universiti Teknologi MARA Sarawak. Seramai 100 orang pelajar yang terdiri daripada 45 orang lelaki dan 55 orang perempuan dari sepuluh buah program peringkat Diploma sepenuh masa dipilih secara rawak sebagai respondan kajian ini. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor, kesan dan penyelesaian kepada masalah yang timbul berkenaan dengan prestasi akademik pelajar. Secara umumnya, pelajar perempuan adalah melebihi pelajar lelaki. Di samping itu, keputusan pelajar perempuan adalah lebih baik berbanding pelajar lelaki. Ini disebabkan oleh sikap dan mentaliti pelajar itu sendiri. Terdapat juga faktor lain seperti masalah kewangan, tempat belajar, pengurusan masa, teknik belajar dan juga penglibatan pelajar untuk membuat perbincangan samada dengan rakan-rakan ataupun pensyarah. Para pelajar sepatutnya mempunyai rasa tanggungjawab terhadap pelajaran dan berusaha untuk mencapai kejayaan. Pihak UiTM Sarawak juga perlu memainkan peranan memberi bantuan kepada pelajar seperti program motivasi, kemudahan yang selesa dan bantuan kewangan. Akhir sekali, kajian ini sedikit sebanyak memberi gambaran tentang permasalahan yang berkaitan dengan prestasi akademik pelajar dan cara untuk mengatasinya.
Metadata
Item Type: | Student Project |
---|---|
Creators: | Creators Email / ID Num. Lunyai, Christyalda 99182385 Majidi, Hairudzi 99005476 Bujang, Bonnyta 98048667 Puasah, Roslan 99182378 Basik, Petrus 99017512 |
Subjects: | H Social Sciences > H Social Sciences (General) L Education > L Education (General) L Education > LG Individual institutions L Education > LG Individual institutions > Asia > Malaysia > Universiti Teknologi MARA |
Divisions: | Universiti Teknologi MARA, Sarawak > Kota Samarahan Campus > Faculty of Administrative Science and Policy Studies |
Programme: | Diploma Pentadbiran Awam |
Keywords: | Prestasi Akademik , Mengikut Jantina , Universiti Teknologi Mara Sarawak |
Date: | March 2002 |
URI: | https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/61423 |
Download
61423.pdf
Download (427kB)