Pengurusan kualiti menyeluruh (TQM) di ITM

Perpustakaan Tun Abdul Razak, Jabatan Arkib Universiti (2021) Pengurusan kualiti menyeluruh (TQM) di ITM. Memori Korporat (85).

Abstract

Pengurusan Kualiti Menyeluruh (TQM) telah diperkenalkan di ITM oleh Ir. Tuan Haji Ahmad Zaidee Haji Laidin, Pengarah ITM. Konsep ini diperkenalkan oleh beliau semenjak dilantik sebagai Pengarah ITM yang baharu pada 1 Januari 1994. Cetusan ini adalah daripada pengalaman beliau semasa mengetuai Unit T.Q.M di TNB yang berperanan besar di dalam menukarkan seluruh jentera dan imej LLN yang dahulunya sebuah agensi kerajaan kepada sebuah korporat gergasi di Malaysia. TQM atau Total Quality Management adalah satu pendekatan kepada kualiti yang bersistematik dan bersepadu. Ia melibatkan kerjasama dan penyertaan semua pekerja untuk mencapai matlamat dan visi organisasi.

Metadata

Item Type: Article
Creators:
Creators
Email / ID Num.
Perpustakaan Tun Abdul Razak, Jabatan Arkib Universiti
jabatan_arkib@uitm.edu.my
Subjects: D History General and Old World > D History (General)
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > Management. Industrial Management > Total quality management. Benchmarking
L Education > LB Theory and practice of education > Higher Education > Institutions of higher education > Four year institutions. Universities and colleges > Public universities and colleges
Divisions: Universiti Teknologi MARA, Shah Alam > Perpustakaan Tun Abdul Razak (PTAR)
Journal or Publication Title: Memori Korporat
Number: 85
Keywords: ITM; UiTM; sejarah; Memori Korporat
Date: 2021
URI: https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/61331
Edit Item
Edit Item

Download

[thumbnail of 61331.pdf] Text
61331.pdf

Download (656kB)

ID Number

61331

Indexing

Statistic

Statistic details